אוסתיאופרוזיס

אובדן רקמת העצם. האם התהליך בלתי הפיך?

לימדו אותנו שהעצם נחלשת עם הגיל. האם היא נחלשת עם הגיל או עם התרגיל? האם היחלשות העצמות היא רע הכרחי? דבר ידוע הוא שעצם נבנית לפי העומסים המופעלים עליה. אסטרונאוטים חוזרים מהחלל עם עצמות מוחלשות בגלל היעדר כוח כובד שמעמיס על העצמות באופן טבעי. בטיפול תנועתי ותזונתי נכון עצמותיהם מתחזקות ומתמלאות סידן מחדש. 

מה יודעים בנאס”א?

גם בנאסא יודעים שלחץ קפיצי בפעימות, משולב עם כח הכובד, גורם לעצם להיבנות מחדש חזקה יותר. המשמעות היא שבתנאים מסויימים היחלשות העצם יכולה להיות הפיכה. התרגולים בשיטת סופטנס לחיזוק העצם, מבוססים לא רק על הידע שאני מביאה מעולמות הפלדנקרייז והפיזיותרפיה, אלא גם על שיטתה הייחודית של רות אלון (מורה בכירה בשיטת פלדנקרייז) לחיזוק העצם. שיטת Bones For Life.(שיטה אותה למדתי ממנה והורשיתי ללמד בעצמי).

תנועה נמרצת 

מחקרים רבים מראים שאצל נשים מבוגרות קיים קושי לספוג את הסידן והמינרלים מהדם לעצם מסיבות כימיות, תזונתיות והורמונליות, אבל חשוב לא פחות להבין שאותם המחקרים מצביעים גם על היעדר תנועה נמרצת כגורם משמעותי מאד המשפיע על היחלשות העצם.

אורח החיים בעולם המודרני מעודד אנשים מבוגרים להמנע מתנועה נמרצת, שמייצרת קפיציות בגוף ומאתגרת את העצמות להתחזק

התכרבלות ופשיטה בהליכה

אדם עם גב בריא ותנועתי פושט את גבו מעלה (מזדקף) ומתכרבל מטה (משתוחח) לסירוגין פעמים רבות במהלך מעגל ההליכה. גב בריא מאפשר את זה. אצל רוב האנשים תנועה זו אינה מתקיימת. הגוף כולו נע במרחב כשהוא מאובן ונוקשה, עם יציבה ושיווי משקל לקויים.

חשוב ביותר לארגן את השלד בעמידה ובהליכה, כך שיוכל לייצר את התנועתיות העדינה הנדרשת בהליכה. הכוונה לכל הגוף ובמיוחד לגב (תנועות של התכרבלות ופשיטה, בננות, פיתולים, הסגת שכם לאחור ועוד). השאיפה היא להגיע ליציבה זקופה, רכה וגם דינמית, שמאפשרת תנועתיות של כל המפרקים הקשורים אליה. 

דילוגים וניתורים

כדי להבין טוב יותר את תנועת ההתכרבלות והפשיטה בהליכה אולי יקל לדמיין ילד מדלג ומנתר: בכל פעם שהוא מנתר, גבו מזדקף מעט. בכל פעם שהוא נוחת, גבו מתעגל מעט. בריצה הדבר קורה אך במידה פחותה ובהליכה עוד פחות. גם כשהתנועות קטנות, הן עדיין חיוניות לשמירה על בריאות השלד. בהיעדרן מגיעים הכאבים וההיחלשות הבלתי נמנעת של העצמות.

גירוי להתחזק

דפוס ההליכה הקפיצי והנמרץ שמתקיים בהליכה עירנית מטלטל את הגוף, מגרה את זרימת הדם ומאפשר לחומרים המזינים שבו לחדור לעצמות ולחזק אותן.

בלעדיו העצמות אינן מקבלות את הגירוי הדרוש כדי להתחזק והן הופכות נקבוביות וחלשות עם נטייה להישבר, אפילו ללא נפילה. מכה קלה או אפילו שינוי כיוון במיטה יכולים לייצר שברים מסוג זה.

כשמבוגרים מעטים מדי מניעים את גופם באופן קפיצי ונמרץ, כשהתנועה מצטמצמת לתנועות קוויות ומאד לא מגוונות כמו קימה, ישיבה הליכה, כשהגוף הופך בהדרגה עם השנים יותר ויותר נוקשה ומאובן, כשהיציבה הופכת כפופה יותר עם השניםהמפרקים הופכים ליותר פגיעים ואיתן גם העצמות.

מעגלים שליליים וחיוביים 

אנשים שהתנועתיות הנמרצת אינה נוכחת בחייהם מחלישים בכך את עצמותיהם >> נחלשים ומשתופפים ביציבתם >> נמנעים מעוד תנועה ובהדרגה רק מחמירים את מצבם. זהו מעגל שלילי.

אנשים שנמצאים בתנועתיות נמרצת מתקשים להבין את אלו שנמנעים ממנה, כי אצלם הרצון לנוע קיים ודוחף אותם למעגל חיובי של: רצון לנוע >> עצמות שמתחזקות >> רצון גובר לנוע >> עצמות שמתחזקות עוד יותר וכך הלאה

הדרך לצאת ממעגל קסמים זה היא באמצעות עירור הגוף לתנועה רכה ושיפור היציבה שלו במנוחה ובתנועה

איך וכמה להעמיס

הלחץ הנדרש להזנת העצם צריך להיות מפוזר על כל המפרקים נושאי המשקל בגוף, רק בעוצמה הקיימת בתנועות הבסיסיות ביותר של הליכה בריאה ונמרצת. אין צורך בהעמסת לחץ גבוה מזה. הדבר עלול אף להזיק.

רצועת בד שאורכה כשבעה מטרים, הנכרכת סביב הגוף כמו רתמה, ממקמת את המפרקים במקום האידיאלי ליציבה ולנשיאת משקל מושלמת. הרתמה מאפשרת אפילו לאנשים שאינם מורגלים ביציבה איכותית, לחוות יציבה שכזו ולתרגל תנועות נושאות משקל ללא סיכון. כמה תנועות פימפום קפיציות יומיומיות כשהגוף עטוף ברתמה מעבירות את החוויה של תנועה ויציבה איכותית לכל מפרקי הגוף. החוויה נשארת בעוצמה גבוהה גם לאחר הסרת הרתמה.

בסופו של תהליך תנועה עם הרתמה, שעוצב במיוחד לצורך חיזוק העצמות, הגוף בוחר בתנוחה האידאלית מחדש. הראש מונח על עמוד השדרה, הגב זקוף אך נינוח ובהליכה, התנועה זורמת דרך כל השלד בהרמוניה ובחיוניות.

 

הטייס האוטומטי

לאחר התהליך של שיפור היציבה הדינמית כל תנועה בחיי היומיום תמשיך לחזק את העצם. הלחץ הקפיצי של ההליכה יזרום ללא הפרעה דרך השלד המותאם היטב מבלי שייחסם על ידי מחסומי יציבה (מפרקים נוקשים וכאבים למיניהם). פעימות הלחץ בגוף בעל יציבה נינוחה וזקופה יעברו מהארץ ועד הראש דרך כל המפרקים, מה שיאפשר למחזור הדם לחדור לרקמת העצם ולהזין אותה.

עצמות הן איברים חיים ומגיבים וניתן לספק להם את התנאים המקוריים אשר נועדו לעורר את כוחם.
כל אדם שיכול ללכת מסוגל להאט ואף לעצור באופן טבעי את תהליך היחלשות העצמות. 

לאוהבי המחקרים

במחקר שערכה רות אלון ז”ל, מורה בכירה בשיטת פלדנקרייז, מפתחת שיטת Bones For Life, תרגלו תרגילי חיזוק עצם 31 נשים בנות 28-69, 3 פעמים בשבוע במשך 4 חודשים. 

ציוני צפיפות העצם (BMD) באמה היו: לפני התכנית בין 1.4 ל (-3.7) ולאחריה בין 2.7 ל (-3.5) זהו שיפור מובהק סטטיסטית.


אם ללא מאמץ, מתיחות או כאב ניתן לחזק את העצמות, למה אנחנו מחכים? 

.מנות ראשונות או הזדמנויות חדשות

התכניות המובילות שלנו

תלמידים משתפים בחוויות