הגב כואב? פיזיותרפיה, פלדנקרייז או סופטנס?

כולנו מכירים את הפיזיותרפיה, חלקנו מכירים את הפלדנקרייז ורק מעטים מכירים את השילוב המנצח, המחבר בין שתי השיטות – את שיטת סופטנס.

כשהגב כואב אנחנו יכולים להיעזר בפיזיותרפיסט, אבל טוב ככל שיהיה, במקרים רבים מדי, הוא לא יוכל למנוע מהכאב מלחזור. זה רק עניין של זמן עד שזה יקרה. הסיבה לכך שהכאב חוזר היא כי לא שינינו את הרגלי התנועה העמוקים שלנו, אותם ההרגלים שגרמו לכאב להופיע.


חשוב להבין שהתרגילים לכאבי גב הטובים ביותר שייתן לנו הפיזיותרפיסט – לא ישנו את אותם הרגלי התנועה הגורמים לכאב ולכן זו תהיה רק שאלה של זמן עד שהכאב ישוב.

כשהכאב הופך דייר קבע בגוף, ואנחנו ממשיכים לחפש מזור לכאב, חלקנו מגיעים ללמוד את שיטת פלדנקרייז. רבים לא יודעים שמורים לפלדנקרייז לא הוכשרו ללמד אנשים שכואב להם איך להשתחרר מהכאבים שלהם. כאן נכנסת שיטת סופטנס לתמונה.

אז התיישבתי כדי לעשות לכם סדר לגבי היעילות של השיטות השונות בטיפול בכאבי גב. הבאתי איתי את כל הניסיון המקצועי שלי של למעלה מ 20 שנים כפיזיותרפיסטית, כמורה לפלדנקרייז וגם כמפתחת שיטת סופטנס והנה התוצאות:

פיזיותרפיה

פיזיותרפיה היא שיטת טיפול השייכת לרפואה הקונבנציונאלית. טיפולי פיזיותרפיה לכאבי גב משלבים טיפולים במגע (טיפולים מנואליים), עם תרגילים לכאבי גב, הכוללים מתיחות, חיזוקים ועוד וגם טיפולים בעזרת מכשירים חשמליים (אלקטרו-תרפיה). הטיפולים יכולים להכאיב ולהיות כרוכים במאמץ פיזי מצד המטופל.

שיטת פלדנקרייז

שיטת פלדנקרייז לעומתה מוכרת יותר כשיטת תרגול בקבוצות: כחוג התעמלות פלדנקרייז. למרות שישנם גם מורים המטפלים בשיטה בטיפולים אישיים.

לאנשים השואלים אותי מה זה פלדנקרייז אני עונה שעקרונות שיטת פלדנקרייז הם לתרגל ברכות, באופן שישכלל את יכולות התנועה. אפשר למצוא בשיטת פלדנקרייז תרגילים רכים ועדינים, שמתרחקים ממאמץ ושנועדו לשפר יכולות תנועה – ומכאן להפחית כאב.

מטפלים בשיטת פלדנקרייז מעבירים את המטופלים שלהם תהליכים תנועתיים בעזרת ידיהם. בפלדנקרייז טיפול אישי נחשב כתהליך מאד נעים ומשחרר, אולי גם מכאב, אבל כאן המטופל לא לומד איך להניע את גופו בעצמו וחבל שכך.

בזכות הרכות שבתרגול מאד מומלץ על פלדנקרייז לגיל השלישי, לאנשים המחפשים מסגרת תרגול נוחה, שאינה מאמצת, מותחת, מכאיבה. שיעורי פלדנקרייז און ליין ישנם בשפע. כל אחד יכול מאד בקלות למצוא פלדנקרייז ביוטיוב.

בין אם אלו שיעורי פלדנקרייז מוקלטים, שיעורי פלדנקרייז להורדה, פלדנקרייז בזום (בשידור חי) ובין אם מדובר על חוג פלדנקרייז פיזי או פשוט תרגול של תרגילי פלדנקרייז בבית (גם אם מהזיכרון) – חשוב לדעת מי המורה שמלמד את התרגילים, מהי ההשכלה שלו ומהן היכולות שלו לעזור לאנשים כאובים.

למרות שתרגילי פלדנקרייז הנעשים ברכות יכולים להיות נפלאים עבור אנשים שכואב להם, כמו בכל שיטת תרגול, גם באימון פלדנקרייז, אם עובדים חזק מדי, מותחים, מאמצים ואפילו מכאיבים – התרגול יכול ממש להזיק. לא מעט תלמידים שהגיעו אלי אחרי לימודי פלדנקרייז סיפרו לי שהתרגול בשיטה לא עזר להם עם הכאבים שלהם, ולפעמים אפילו הגביר כאב.

מורים לפלדנקרייז לא למדו איך לעזור לאנשים שכואב להם. לימוד השיטה מתרחק במוצהר ובמופגן מטיפול בכאב. ולאנשים השואלים אותי על פלדנקרייז, איך הוא אמור לעזור לי, אני עונה שבשיטת פלדנקרייז לא מטפלים בכאב, אבל לומדים לשכלל יכולות תנועה.

זה נפלא. אבל זה לא תמיד עונה לצורך של התלמיד הכאוב, שמחפש בפלדנקרייז תרגילים לגב, כדי להשתחרר מהכאב שיש לו שם. אם הגעת לשיעור פלדנקרייז לגב תחתון עם כאב ויצאת עם אותו כאב ולפעמים אפילו עם יותר כאב, יתכן שתחשוב ואולי בצדק, שבתקופה זו של חייך התרגול הזה לא מתאים לך ותחפש מזור במקום אחר.

שיטת סופטנס

כאן נכנסת שיטת סופטנס לתמונה.

שיטת סופטנס התפתחה אצלי מתוך החיבור הבלתי נמנע שקרה כמו מעצמו אצלי – בין הפלדנקרייז לפיזיותרפיה. פיזיותרפיסטים מחפשים איך להקל על כאב. מורים לפלדנקרייז מחפשים איך ללמד תנועה ואני גם פיזיותרפיסטית וגם מורה לפלדנקרייז – חיפשתי איך להקל על כאב תוך כדי תנועה. חיפשתי דרך ללמד אנשים לנוע באופן שישחרר אותם מהכאבים שלהם. ומצאתי.

הדגש בשיטת סופטנס הוא על תנועה רכה (מכאן שם השיטה סופטנס) המייצרת שחרור של הנוקשות בכל הגוף ובמיוחד בגב העליון. כבר 20 שנים שאני מזהה את זה שוב ושוב: שחרור של הגב העליון מנוקשות וכיווץ, משחרר מכאב את הגב התחתון ומשם את הרגליים ומשחרר את הצוואר ומשם את הידיים.

כבר 20 שנים שאני מזהה שוב ושוב איך שחרור של הגב העליון משחרר את כל הגוף מכאבים. גם במקומות רחוקים מהגב, כמו כפות הרגליים, הכאבים פוחתים ואף נעלמים עם שחרור של הגב העליון. בכל פעם מחדש כשזה עובד – אני מתרגשת 😊

בנוסף על שחרור הנוקשות שיטת סופטנס מלמדת הרגלי תנועה חדשים, כדי שיחליפו את אותם ההרגלים הקודמים, אלו שיצרו את השחיקה והכאב.   כך גם מפחיתים ומעלימים כאבים וגם מונעים את חזרתם.

למתבונן מהצד תרגולים בשיטת סופטנס נראים לגמרי כמו שיעורי פלדנקרייז, והם אכן משתמשים בטכניקות פלדנקרייז, אבל הם בנויים באופן שמתאים לאנשים כאובים ומאפשר להם גם להשתחרר מהכאבים שלהם, כבר במהלך התרגול.

כדי להשתחרר מהכאב לאורך זמן יש לתרגל כשגרה, כדרך חיים. כמו שכל אדם כדאי לו לאכול בריא ולשמור על היגיינה כל יום, כך גם כדאי לו לתרגל כל יום.

תרגילים מעולם הפיזיותרפיה כוללים חיזוקים ומתיחות. תרגילים בשיטת פלדנקרייז הם רכים, אך ברוב המקרים אינם מותאמים לאנשים כאובים.

אדם כאוב שמחפש דרך לתרגל ברכות, ללא מאמץ, מתיחות וכאב (ואם כבר קיים כאב אז ללא הגברתו) יכול בהחלט למצוא מזור בשיטת סופטנס”.

לבחירת התכנית המתאימה ביותר עבורך ניתן לתאם שיחת ייעוץ אישית ללא עלות עם אורנה בלחיצה כאן

לפוסט הזה יש 2 תגובות

  1. דבורה מור

    בקר טוב
    אני מתרגלת ומלמדת יוגה כבר למעלה. שלושה עשורים.
    המפגש עם שיטת פלדנקרייז ,הביא אותי להתחיל את שיעורי היוגה ב20 דקות של תרגילים לריכוך האגן ,
    בשיטתו.
    אני בסוף העשור התשיעי לחיי(בת 88)
    עדיין מתרגלת ומלמדת.
    שיהיה יום קסום.

    1. orna

      ריגשת אותי דבורה יקרה ותודה שכתבת לי 🙂
      אני מלמדת את השיטה שלי עוד בהדרכה החינמית הזו שלי כאן: https://www.ornapizanty.co.il/1
      מזמינה אותך באהבה 🙂

כתיבת תגובה