למה שאעשה תרגילים אם הרופא הסביר לי שאין מה לעשות עם כאבי הגב התחתון שלי?

אני נתקלת לא מעט בשאלות מסוג זה: “יש לי כאבי גב תחתון. צילום גב תחתון הראה שיש לי פריצת דיסק בגב התחתון. למה בכלל לעשות תרגילים לפריצת דיסק? אולי אני פשוט צריך לעבור ניתוח וזהו? זו היתה המלצת הרופא שלי. מה דעתך?” זו שאלה חשובה מאין כמוה ששווה לתת על התשובה לה את הדעת.

ניתוח גב. כן, לא, מתי?

אנשים ממהרים לניתוח גב, בהמלצת הרופא. לפני שהם מטפלים בגורמים האמיתיים של אותה פריצת דיסק, הם רצים לניתוח גב תחתון. כדי “לתקן” את הנזק של פריצת הדיסק בגב התחתון. הם עושים זאת מבלי לדעת שהם מתקנים אותה רק לכאורה. בפועל מה שהם עושים אחרי ניתוח גב תחתון שכזה, ש”מתקן את הדיסק”, הוא להמשיך להתנהל באותו האופן שיצר את הנזק. לשבת/לעמוד הרבה. לנוע מעט מדי בצורה שמשחררת את הגב (ברכות וביצירתיות), לעבוד קשה פיזית ועוד.

כשניתוח ‘מתקן’ נזק בגב תחתון והחיים ‘מחזירים’ אותו…

רוב האנשים חוזרים להתנהל אחרי ניתוח גב תחתון, באותו האופן בו התנהלו לפני הניתוח. אצל אלו זו רק שאלה של זמן עד שהנזק בגב התחתון |(בלט דיסק או פריצת דיסק) יחזור להכאיב שוב. לפעמים הנזק חוזר באותו הדיסק ולפעמים בדיסקים אחרים. הכל תלוי בעומסים המופעלים על הגוף.

הנזקים שכל ניתוח גב תחתון יוצר – שהרופא שלך לא רוצה שתדע/י מהם

כל ניתוח גב תחתון ובכלל, יוצר נזק ברקמה הרכה. הנזק נגרם מסכין המנתח הפוגעת ברקמה, לרוב גם בדופן הדיסק. תמיד ברקמות הסובבות אותו. הנזק שסכין המנתח יוצר גורם לגוף לייצר במקום רקמת צלקת. רקמה שכזו חלשה בהכרח תמיד מהרקמה המקורית. עמידה פחות לעומסים. הגב התחתון הוא איזור המתבקש לעמוד בעומסים אדירים. נשיאת משקל, כיפוף, דחיסה ועוד. רקמה באיזור זה שנחתכה לא תשוב יותר לחוסנה המקורי.

ונניח שנוצרה כבר פריצת דיסק בגב התחתון

האם הכאב שאדם חש בהכרח נובע מאותה פריצת דיסק בגב התחתון? אם כן איך נסביר את העובדה שלעיתים אותה פריצת דיסק כואבת יותר או פחות. שלעיתים אינה כואבת כלל. שלעיתים היא מקרינה לצד אחד של הגוף ולעיתים לצד שני.

אותה פריצת דיסק יכולה לייצר סימפטומים של כאב ויכולה גם לא (עובדה זו נקבעה במחקרים רבים). אם זה כך האם זה אפשרי בכלל לטעון שזהו המצב והוא בלתי הפיך, כשהוא יכול להשתנות כמה פעמים ביום ויותר?

האם הסימפטומים המיוחסים לפריצת הדיסק באמת נובעים ממנה?

מחקרים מראים שרק ב 20% מהמקרים יש התאמה בין התלונות של אדם לבין תוצאות צילומי הרנטגן, CT, MRI (להלן הצילומים). המשמעות היא שבשאר 80% מהמקרים אין התאמה. כך שגם אם הרופא יראה בבדיקות נזק כזה או אחר, לנו יכאב במידה שונה מהמצופה. לעיתים אף לא יכאב לנו כלל. אנחנו נהיה בקבוצת ה 80%.
מחקרים אלו שומטים את הקרקע מתחת לרוב האבחונים וטוב שכך. מה שבאמת עושה את השינוי בין גב כואב לגב שלא כואב הוא מידת התנועתיות הרכה והיצירתית.

והנה טיפ בשבילך: כך אני ממליצה לשבת ובמיוחד לנוע ליד מחשב:

כתיבת תגובה