מה יעיל יותר בטיפול בכאבי גב תחתון ובכאבי צוואר | פיזיותרפיה או שיטת סופטנס (פלדנקרייז).

מה זה פיזיותרפיה?

פיזיותרפיה היא תחום טיפולי שהחל להתפתח בעולם בסוף מלחמת העולם הראשונה, לפני כ 100 שנים. הפיזיותרפיה עוסקת באבחון, שיקום ומניעה של בעיות במערכת התנועה דרך טיפול בבעיות שלד-שריר-עצב, למשל כאבי גב תחתון.

מה זה סופטנס?

שיטת סופטנס היא שיטה חדשה שהתפתחה במאה ה 21 מתוך שילוב ידע מתוך עולמות הפיזיותרפיה והפלדנקרייז.

השיטה פותחה ע”י אורנה פיזנטי, פיזיותרפיסטית שהיא גם מורה לפלדנקרייז, אישה שבגיל 28 סבלה מכאבים קשים בגלל שני בלטי דיסק בגב התחתון, שהצילה תחילה את עצמה מכאבים אין סופיים ללא כל ניתוח גב, ללא מרפאת כאב,  ללא טיפולי פיזיותרפיה וגם לא טיפולים אחרים וללא שימוש בתרופות או בקנאביס רפואי, רק דרך תרגול רך ומשחרר בלבד.

שיטת סופטנס נועדה להביא את הגוף לתפקוד אופטימאלי בתרגולים רכים, נטולי מאמץ וכאב. הנחת העבודה היא שהרגלי תנועה עמוקים משובשים, גורמים לאדם להפעיל את גופו באופן שיוצר שחיקה, נזק וכאב

הידיעה שניתן לעשות “הגהה לטקסט התנועתי” ולהרגלי התנועה העמוקים והמשובשים, מובילה את תהליך השחרור מכאב. תלמידים בשיטת סופטנס לומדים להתנהל אחרת עם גופם, ובכך ממקסמים את יכולות התנועה שלהם במינימום שחיקה, עומס, כאב ונזק.

איך עושים פיזיותרפיה?

בפיזיותרפיה כללית משתמשים בבדיקות המאבחנות את מקור הבעיה, ובהתאם בטיפולים משלושה סוגים עיקריים:

  1. טיפולים מנואליים (עם כפות הידיים) כמו מניפולציות, מוביליזציות ועיסויים
  2. טיפולי חום, קור או חשמל בטכנולוגיות שונות
  3. תרגילי חיזוק ותרגילי מתיחה מותאמים אישית (בדומה לתרגילי חדר כושר).

התאמה של תרגילים בשיטת סופטנס

בסופטנס נבחנים הרגלי התנועה העמוקים של כל אדם והאופן בו חלקי הגוף השונים משתתפים בתנועות.

ברוב המקרים (למעט במפגש אישי) בחינה שכזו נעשית ע”י התלמיד עצמו. תוך כדי שהוא מגלה מחדש את יכולות גופו בזמן תרגול.

תרגול שכזה יכול גם להיות מול מסך (תרגילים און ליין) בהשקעת זמן וכסף מופחתת משמעותית ובאופן שניתן להשתמש בו שוב ושוב, פעמים רבות בשבוע. לאורך שנים ארוכות.

חשוב לאמר, אבחון באמצעות בדיקות פיזיותרפיה מציג אמת חלקית בלבד:

האבחון המקובל מתבסס על צילומי רנטגן, CT וגם MRI (להלן הצילומים). אבחון זה מוצא ברוב המקרים קשר הדוק בין הכאב לבעיה באחד או יותר ממפרקי עמוד השדרה הרלוונטיים (בגב התחתון או ב צוואר).כפי שנצפתה בצילומים. מדובר על כאבים בגב התחתון בישבן או ברגל, כמו גם על כאבים בצוואר, בכתף או ביד.

אל מול הטענה המוכרת לפיה הכאבים מופיעים בגלל הבעיות שאובחנו בצילומים עומדים מחקרים רבים המציגים תמונה אחרת. כבר עשרות שנים שמחקרים אלו מראים איך אצל 80% מהאנשים אין התאמה בין תוצאות הצילומים… כך בעוד שתוצאות הצילומים מראות נזק גדול, הכאב יכול להיות קטן וההיפך.

זאת כשברוב המקרים מדובר על כאבים הנובעים מבלט דיסק ומפריצת דיסק. כמו גם משינויים ניווניים בחוליות, מספונדילוזיס או מספונדילוליסטזיס, מעקמת, מגיבנת, מדלקת בחוליות ועוד ועוד.

כאבי גב תחתון סיבות

העובדה שאין התאמה בין הממצאים שנגלו בצילומים לבין רמות הכאב, קריטית להבנת הגורמים האמיתיים לכאב.

אנשים שונים עם אותה בעיית גב (כפי שאובחנה בצילומים) מדגימים כאבים ברמות שונות. איך זה יתכן?
מסתבר שאלו השומרים על יכולות התנועה שלהם, סובלים הרבה פחות מכאבים אם בכלל. לעומתם אלו המתנועעים פחות, הסובלים יותר מנוקשות סובלים הרבה יותר.

זו בדיוק הסיבה בזכותה שחרור הגב העליון מפחית ואף מעלים כאבים בגב התחתון ובצוואר. משם ההשפעה לטובה על כאבים בכל הגוף היא כבר בלתי נמנעת. כך לגבי בעיית גב תחתון המקרינה ומשליכה על הישבן והרגליים. כך גם לגבי בעיית צוואר המקרינה ומשליכה על הידיים.

למותר לציין שבצילומים נוספים סביר להניח שבעיית הגב (בלט הדיסק, פריצת הדיסק וכו’) תישאר כשהיתה. למרות שניתן יהיה לזהות את אותה הבעיה בצילומים, ברוב המקרים היא תפסיק לייצר כאב בגב, כאב ברגל, או כאב ביד, באופן חלקי ואף מלא.

איך איך מתרגלים סופטנס?

בסופטנס בוחנים את הרגלי התנועה העמוקים של כל אדם והאופן בו חלקי הגוף השונים משתתפים בתנועות.

ברוב המקרים (למעט במפגש אישי) בחינה שכזו נעשית ע”י התלמיד עצמו. בתהליך התרגול והלימוד התלמיד מגלה מחדש, לעיתים לראשונה, את יכולות גופו בזמן תרגול.

תרגול שכזה יכול להיות מול מסך (תרגילים און ליין) בהשקעת זמן וכסף מופחתת משמעותית. באופן שניתן להשתמש בו שוב ושוב כמה פעמים בשבוע, חודשים וגם שנים ארוכות.

לתרגול ו/או לתיאום שיחה אישית איתנו לחצו כאן
למועדון הבננות: 500 סרטונים קצרצרים (עם גישה לכל החיים) ובהם תרגולים וטיפים לשחרור ולמניעת כאב בכל הגוף, בישיבה, עמידה והליכה לחצו כאן
לתכנית לעוף עם הגוף: 48 שיעורים ארוכים בחוג תנועה מצולם (עם גישה לכל החיים), לשחרור מכאב וממגבלות תנועה בכל הגוף, בליווי צמוד של פיזיותרפיסטית לחצו כאן.

תרגילים לכאבי גב בפיזיותרפיה ובשיטת סופטנס

המטרה בשתי השיטות היא זהה: לתת מענה לנזקים אשר נוצרו עקב בעיות, מחלות או תהליכים פתולוגיים אחרים. לסייע לתהליכי ריפוי טבעי לזרז אותם.

כך לדוגמה בפיזיותרפיה נעשה שיקום לאחר שבר. שיקום זה נעשה ע”י ביצוע של תרגילים רפואיים שנועדו לעודד ריפוי אופטימלי של השבר וכן להחזיר את יכולת התנועה של השרירים והמפרקים המעורבים.

בשיטת סופטנס לומדים לשנות הרגלי תנועה עמוקים שמשפיעים על איכות התנועה והיציבה. בכך מורידים עומס ממפרקים שחוקים וכואבים, כדוגמת הגב התחתון או הצוואר.

טיפול בכאבי גב תחתון ובכאבי צוואר בפיזיותרפיה ובשיטת סופטנס

שתי השיטות מטפלות במגוון מכאובים, אך בדרכים שונות.

ההסתכלות בפיזיותרפיה היא לרוב ברמת המפרק הבעייתי ומעט סביבו. הטיפול הוא מנואלי או עם מכשירים והוא מלווה בתרגול שנועד לחזק או למתוח, בדומה לתרגול בחדר כושר אבל בהתאמה אישית ורפואית.

ההסתכלות בשיטת סופטנס היא על הרגלי התנועה העמוקים של האדם הכאוב או המוגבל בתנועותיו. המטרה היא לשחרר את אותו האגם מאותם ההרגלים המכאיבים והמזיקים הרלוונטים לו אישית. זאת כדי לחזור ולנוע ברכות, ללא עומס, שחיקה וכאב בגב, בידיים וברגליים.

תנועתיות בשיטת סופטנס משחררת את הנוקשות בכל הגוף ולא רק סביב המפרק הכאוב. המטרה היא להחזיר כל אדם וכל מפרק לתנועתיות חופשית ומלאה.

הסיבות לכאבי גב תחתון ולכאבי צוואר

בשיטת סופטנס מבינים שמפרק כואב היה חשוף לעומסים ולכוחות שחיקה שגרמו לכאב ואף לנזק.

הדרך לטפל בכך מהיסוד היא להחזיר תנועה דווקא לאיזורים הנוקשים, שאינם כואבים (ה’פרזיטים’). זאת כדי לאפשר להם להשתתף בתנועה ובכך להוריד את העומס והשחיקה מהאיזורים הכאובים. אותם האיזורים עליהם נופל רוב העומס התנועתי (ה’פראיירים’).

זו הסיבה מדוע בשיטת סופטנס מתמקדים בתנועה לשחרור הגב העליון. זאת על מנת להפחית ואף להעלים עומס, שחיקה וגם כאב מהגב התחתון וממפרקי הירך כמו גם מהצוואר והכתף.

השקעה מול מחיר

כשאדם שואל את עצמו כמה עולה פיזיותרפיה פרטית, כדאי שיקח בחשבון שטיפולים הם הוצאת כסף שלא חוזר. לתת למישהו אחר לטפל בנו עוזר (אם בכלל) לטווחי זמן קצרים. ברוב המקרים הכאב יחזור. השאלה היא רק מתי.

לכן במקום לשאול כמה עולה טיפול פיזיותרפיה, חשוב להבין שהגוף מייצר את הכאב בגלל אופן בו אנחנו משתמשים בו. חשוב להבין גם שהכאבים הם פרי התנהלות כושלת עם הגוף (בתום לב כמובן): התנהלות המלווה במיעוט תנועות יצירתיות ורכות.

ולכן גם כאן, כמו במקומות רבים בחיים – כדאי להשקיע בחינוך. במקום לסבול מכאבים בצוואר, בגב התחתון ובעצם בכל הגוף כדאי להשקיע בחינוך להרגלי תנועה חדשים. כאלה שיהיו עבורינו נכונים יותר, שוחקים ומעמיסים פחות, מכאיבים פחות אם בכלל.

ההזדמנות להשתחרר, גם מכאבי גב חזקים

שילוב האיכויות הרפואיות של הפיזיותרפיה עם התנועות היצירתיות של הפלדנקרייז, לתוך שיטת סופטנס משחרר אנשים רבים מכאביהם. כדי לדעת אם כך הם הדברים גם אצלך כדאי לבחון זאת לבד או בשיחה אישית

היכולת להשתחרר מכאבים לבד היא יכולת שכדאי שתהיה לכולנו. זו המתנה החשובה ביותר שאדם כאוב יכול וכדאי שיתן לעצמו. שחרור מהצורך להיעזר ברופאים ובמטפלים, בתרופות ובניתוחים.

לתרגול ו/או לתיאום שיחה אישית איתנו לחצו כאן
למועדון הבננות: 500 סרטונים קצרצרים (עם גישה לכל החיים) ובהם תרגולים וטיפים לשחרור ולמניעת כאב בכל הגוף, בישיבה, עמידה והליכה לחצו כאן
לתכנית לעוף עם הגוף: 48 שיעורים ארוכים בחוג תנועה מצולם (עם גישה לכל החיים), לשחרור מכאב וממגבלות תנועה בכל הגוף, בליווי צמוד של פיזיותרפיסטית לחצו כאן.

.

.

כתיבת תגובה