מתי לוותר על ניתוח גב תחתון? | שיטת סופטנס (פלדנקרייז)

הסיבות לניתוח גב

הסיבות לניתוח גב תחתון (ניתוח ריצת דיסק גב תחתון) מתחלקות לבריאותיות ולרגשיות:
לכאלו המושפעות מסימפטומים שכבר אי אפשר להתעלם מהם (הקרנות, הירדמויות, תפקודיות)
ולכאלו שאי אפשר או אין רצון לחיות לצידם (מחירים רגשיים של חוסר יכולת לבצע פעולות חיוניות ובסיסיות כמו ישיבה לצורך עבודה או נסיעה, שכיבה לצורך שינה, פעילות אינטימית ועוד)

הדיעות לגבי ניתוחים שונות ומגוונות. בין אם נדבר על ניתוח פריצת דיסק גב תחתון, או ניתוח קיבוע חוליות גב תחתון. במאמר זה נדבר על האלטרנטיבה שתייתר את הצורך בניתוח גב או לכל הפחות תדחה אותו.

מה עושה אדם המקבל המלצה לניתוח גב מהרופא?

הרגילו אותנו להתייחס לאבחון רפואי כאמת שאין בילתה. רבים מאיתנו, הסובלים מבלט ומפריצת דיסק, לא מצויידים בידע הנדרש ונאלצים לקבל חוות דעת רפואית בלי באמת להבין את המשמעויות שלה.

המקסימום שאנשים עושים כשאינם בטוחים הוא לקבל עוד חוות דעת ועוד אחת אבל ישנן עובדות עליהן הרופאים לא ידברו איתנו

מה הרופא המנתח שלך יודע ולא אומר לך?

סכין מנתחים לעולם תשאיר את הרקמה מצולקת ועמידה פחות לעומסים

ניתוח גב תחתון ולמעשה כל ניתוח באשר הוא מחליש את הרקמה המנותחת (מעטפת הדיסק, רצועות, גידים, שרירים). כתוצאה מכך הרקמה לעולם לא תחזור לכוחותיה וליכולת העמידה בעומסים שהיתה לה לפני הניתוח. יש מצבים בהם אין ברירה, המציאות מחייבת וניתוח גב חייב להתקיים.

חשוב לדעת: סכין המנתחים החותך ברקמה משאיר אותה אחר כך להחלים עם צלקת. צלקת כהגדרה לעולם לא תהיה חזקה כמו הרקמה המקורית והבריאה. המשמעות היא שהרקמה ובה צלקת תעמוד פחות טוב בעומסים.

מתי ניתוח גב לא יעזור

במקרים רבים ניתוחי גב לתיקון בלט דיסק או פריצת דיסק בגב תחתון, מפחיתים כאבי גב תחתון ורגליים לטווח קצר. זה מנחם ומעודד אבל זה לא מספיק כי אותם הניתוחים אינם מטפלים בסיבה בגללה נוצרה הבעיה. למשל פריצת דיסק גב תחתון.

ברוב המקרים אנשים שעברו ניתוח גב, לא משנה מה היו הסיבות לניתוח גב, אחרי שסבלו מכאבי גב חזקים ועוד סימפטומים, לא יודעים מה עוזר לכאבי גב תחתון להשתחרר.
הם גם לא יודעים איך לשנות את האופן בו הם מתנהלים עם גופם. כך הם ממשיכים באופן לא מודע לחזור על אותן הטעויות והשגיאות בגללן נוצר הנזק בגב. באופן זה זו כבר רק שאלה של זמן עד שהכאב יחזור והנזק אף ימשיך להחמיר. תרגילים לכאבי גב תחתון בישיבה או טוב מכך, בשכיבה, יכולים להפחית ואף להעלים כאבים אם עושים אותם נכון.

תרגולים ומכשירים שמפספסים את העיקר

כשהתרגילים לכאבי גב תחתון נעשים באופן שמייצר או מגביר כאבים בגב התחתון ו/או ברגליים, יש לעצור ולחפש דרכים לנוע באופן שלא יכאיב/יגביר כאב קיים.

מכשירים לטיפול בכאבי גב שמפחיתים כאב כמו טנס או מכשיר בקלייף לכאבי גב תחתון, הם טובים. אבל יש להבין שאין בנמצא מכשיר שבאמת מלמד את הגוף המורכב שלנו להתנהל אחרת. לכן הכאבים, גם אם יפחתו, יחזרו שוב ושוב יחד אם החזרה לפעילות שייצרה אותם מלכתחילה. כל עוד הסיבות לניתוח גב לא טופלו מהבסיס, הכאבים והנזקים עלולים לחזור. למעשה זו רק שאלה של זמן מתי זה יקרה. לא אם זה יקרה.

טיפולים שלא יכולים לתת לגוף את מה שהוא באמת זקוק לו

כך גם לגבי פיזיותרפיה לכאבי גב תחתון שמחזקת ומותחת שרירים ושנעזרת במכשור להורדת כאב: כל עוד לא נלמד לנוע נכון עם הגוף בצורה שתמנע עומס, שחיקה, כאב וגם נזק, לא נגיע לשחרור גב תחתון. כל עוד לא נגיע לשחרור הגב התחתון לא נפתור את בעיית הכאב. כל עוד לא נשתחרר מהסיבות לניתוח גב – הסכנה של חזרה עליו תישאר

באותו האופן גם טיפולי רפלקסולוגיה לגב תחתון, או דיקור סיני לכאבי גב תחתון לא ישנו את אותם ההרגלים העמוקים שגורמים מכאב.

גם שיטות תרגול כמו תרגילי פילאטיס לכאבי גב תחתון ו/או יוגה לכאבי גב תחתון, לא ילמדו את הגוף להתנהל ברכות, תוך כדי הרפייה. שיטות אלו ואחרות לא יכולות לייצר את השינוי המיוחל ברמת הרגלי התנועה, אלא רק מעודדות חיזוק ומתיחה של שרירים.

לנוע תוך כדי הרפייה – הפתרון לכאבי גב

עד שלא נלמד לנוע עם הגוף, ברכות ותוך כדי הרפייה, הגוף ימשיך להתלונן וגם לכאוב.

זו הסיבה בזכותה אנשים רבים שכבר ניסו שיטות תרגול וטיפול אחרות, מגיעים לשיטת סופטנס. כאן הם לומדים כיצד תרגול רך, נטול מאמץ וכאב, בתנועות קטנות ולפעמים בלתי נראות. תרגול שכזה מייצר את השינוי המיוחל, מפחית ואף מעלים כאב, ברכות נטולת מאמץ.

ניתוח גב לעומת חינוך להתנהלות נכונה עם הגוף

ברוב המקרים הגורם לכאב הגב ולפריצת דיסק בגב תחתון הוא התנהלות לא נכונה עם הגוף. התנהלות שמעמיסה ושוחקת. התנהלות שגורמת לכאב גב תחתון, לבלט דיסק ואף לפריצת דיסק בגב התחתון והיא מכאיבה וגם מזיקה.
הנטיה היא לחשוב שהגוף בגד בנו בעוד שהאמת היא שברוב המקרים אנחנו בגדנו בו. אנחנו שכחנו איך נכון לגוף שלנו לפעול. שכחנו להקשיב לו. שכחנו להיות כלפיו בחמלה ולוותר לו במקומות בהם הוא מבקש מאיתנו לעשות זאת.

טיפול בכאבי גב תחתון הוא קודם כל ולפני הכל התעמלות לכאבי גב תחתון. התעמלות שכזו היא למעשה תרגול רך ועדין לשחרור שרירים תפוסים בגב תחתון ובגב עליון. בהמשך טיפול בגב תחתון יהיה לימוד של הרגלי תנועה נכונים. לימוד זה נעשה באופן לא מודע, דרך אותו תרגול עדין ורך.

מהי התנהלות לא נכונה עם הגוף?

הנה כמה דוגמאות:

  1. הרמת משאות באופן מזיק (משקלים גבוהים, הרמה תוך פיתול הגב, כיפוף מוגבר לפנים ועוד),
  2. ישיבה ממושכת ללא תנועתיות יצירתית וללא תנועתיות בכלל. תמיכת יתר של כסא. היערכות לא נכונה מבחינה ארגונומית בסביבת העבודה מבחינת מיקום המסך, גובה הכסא ועוד.
  3. עומס רגשי מתמשך הגורם למצב בו שרירים תפוסים בגב תחתון באופן כרוני. כתוצאה מכך הנשימה הופכת שיטחית. מה שגורם לבית החזה להתאבן עם הזמן. מידת התנועתיות שלו יורדת וכך נוצרים בהדרגה כיווצים הולכים וגדלים בשרירי בית החזה (השרירים הבין-צלעיים).

טיפול בהתנהלות לא נכונה עם הגוף מתחיל והרבה פעמים מסתיים בלימוד הגוף לנוע בתנועות יצירתיות.

מהי תנועתיות יצירתית?

תנועה יצירתית היא תנועה שמפעילה כמה חלקי גוף במקביל. זו אינה הזזה רק של יד או רגל. תנועה יצירתית כדאי שתתקיים במגוון מצבים. למשל:

  1. בהליכה: אז יד ושכם נעות לפנים יחד עם רגל ואגן באותו הצד שנעים לאחור. כך נוצרת תנועת פיתול מנוגד בין חגורת הכתפיים לאגן.
  2. בשליחת יד למדף גבוה היד נעה למעלה: אז השכם של אותה היד מצטרפת ומחליקה גם היא במעלה הצלעות. הצלעות באותו הצד נפתחות (תנועת הבננה המפורסמת) והמשקל עובר לרגל באותו הצד.
  3. בנהיגה עם 2 ידיים על הגה בסיבוב: הכתף ביד בצד אליו האוטו פונה יורדת והכתף השניה עולה. הצלעות מגיבות ונסגרות בצד אליו פונה ההגה והרכב ונפתחות בצד השני. וכך הלאה וכך הלאה.

כשאנחנו לא נעים באופן יצירתי, הגוף ובעיקר הגב העליון מתאבן בהדרגה יותר ויותר. כך נוצר יותר ויותר עומס על הגב התחתון והצוואר. אז זו כבר רק שאלה של מתי יופיע הכאב ובאיזו כסות: כאב גב תחתון בשינה, כאב גב תחתון שמקרין לרגל, כאבים במותניים ובגב תחתון ועוד ועוד.

מהי תנועה יצירתית מבריאה?

תנועה יצירתית מבריאה היא תנועה שנעשית ברכות ובקלות נטולת מאמץ. ללא מתיחות וללא שום אי נוחות. תנועה שכזו משחררת את הגוף מכיווץ יתר ומנוקשות ומלמדת את הגוף להתנהל ברכות. בקלות נטולת מאמץ. ללא מתיחות. ללא כאב.

כשאנחנו לומדים מחדש לנוע כך, אנחנו חוזרים אחורה בשנים. תנועה יצירתית היא תנועה של גילאים צעירים. רכים.

לא לחינם נקראת תקופת חיינו הראשונה 'הגיל הרך'. כמעט ללא יוצא מן הכלל תרגול עדין לשחרור גב עליון ומשם לשחרור גב תחתון מכיווץ יתר הוא ה-פתרון לכאבי גב תחתון. גם רגע לפני ניתוח ובוודאי שגם אחריו, כדי למנוע הישנות של בעיות גב.

אז מתי לוותר על ניתוח גב?

בין אם מחליטים לוותר על ניתוח גב (ניתוח פריצת דיסק גב תחתון) או לעשותו, חשוב ביותר להבין שהכאבים נגרמים מהרגלי תנועה אותם סיגלנו לעצמנו מבלי משים.

מהרגלים מזיקים ומכאיבים אלו כדאי להשתחרר בכל מקרה. בין אם אנחנו רוצים להימנע מניתוח ובין אם אנחנו אחרי ניתוח גב. שחרור מאותם הרגלים מזיקים ומכאיבים יכול להפחית ואף להעלים כאבים במידה שתאפשר אפילו לוותר על ניתוח גב! כך גם בכאבים עזים בגב תחתון וגם בכאבים קלים. ככל שנתרגל יותר, כך ההקלה בזכות התרגול תישאר לזמן ארוך יותר ואולי אף לתמיד.

חשוב להבין. אפילו קריטי: ניתוח מטפל בנזק הנגרם. הוא לא יציל אותנו מלחזור על אותן הטעויות שוב ועל גרימת נזק מחודש. שוב ושוב ושוב.

לסיכום

כשהסימפטומים הם כאלה שאי אפשר לחיות איתם או שהם מסכנים את בריאותנו או כשניסינו ולא הצלחנו להשתחרר מהכאב בטיפולים שונים, אנחנו פונים לניתוח גב (ניתוח פריצת דיסק גב תחתון) . אבל האם ניסינו באמת כל דרך אחרת? האם ניסינו לטפל בעצמנו בעזרת תרגילים לפריצת דיסק בגב תחתון, באותם האיזורים הנוקשים והמכאיבים? האם ניסינו ללמד את גופנו לנוע אחרת? ברכות נטולת מאמץ?

ככל שנשחרר את גופנו יותר, כך נחוש פחות ופחות את הכאבים. יחד עם העומס תפחת גם השחיקה ואיתה הנזקים. ניתן לעצור תהליכי החמרה ואף להסיג אותם לאחור. מה שדרוש לשם כך הוא 'חשיבה מחוץ לקופסא'. פתרונות שאינם כוחניים. רכות כדרך חיים.

כותבת המאמר, אורנה פיזנטי, פיזיותרפיסטית ומורה לשיטת פלדנקרייז, מפתחת שיטת סופטנס לשחרור עצמי מכאב. השיטה שמשלבת ידע מעולמות הפיזיותרפיה והפלדנקרייז יכולה להיות הדרך הרכה ללימוד אותה התנהלות יצירתית, בריאה ומבריאה.

שיטת סופטנס עשוייה בהחלט לשחרר אתכם מניתוח ובמידת הצורך גם תעזור לכם להשתקם במהירות לאחריו.

ההזמנה שלך

אני מזמינה אותך להכיר את שיטת סופטנס מעט יותר. ותחילה את התרגילים לכאבי גב תחתון לטיפול בכאב גב תחתון בישיבה.

אני מזמינה אותך לתאם לך שיחת ייעוץ אישית כדי לבחון יחד אם שיטת סופטנס מתאימה גם לך. אצל 97% מהאנשים איתם אני משוחחת יש הקלה בכאב כבר בשיחה עצמה.

אני מזמינה אותך לבחור לעצמך את אחת התכניות שלנו:

"תיק עזרה ראשונה": סל כלים קטן ואיכותי של תרגולים על מזרן (גם במיטה). זאת לטובת שחרור של הגב העליון, לטובת שחרור מכאב בגב התחתון ובצוואר (ומשם ברגליים ובידיים)

"מועדון הבננות": טיפים ותרגילים קצרים בישיבה, בעמידה ובהליכה, לשחרור ולמניעת כאב. זאת בעזרת סל של 'תנועות אקמול' שמפחיתות ואף מעלימות את הכאב תוך דקות (אך לפרקי זמן קצרים)

התכנית "לעוף עם הגוף": לאלו שניסו כבר הכל, לצד אלו הרוצים לתחזק את גופם בחוג תנועה, ברכות נטולת מאמץ וכאב.
סל שנתי של שיעורים בשכיבה, המייצרים שינויים ארוכי טווח לשחרור מכאב וממגבלות תנועה בכל הגוף.
בליווי צמוד של פיזיותרפיסטית.

לפוסט הזה יש 2 תגובות

  1. יובל חבצלת

    תודה
    יש לי היצירויות חמורות מאד : L3 עד L5 בגב תחתון
    C3עדc6 בגב צווארי
    ניסיתי עם ״ גבציק ״ אבל לעבוד עם קבוצה בזום
    לא יעבוד אצלי . אני צריך אחד על אחד
    חלק מהרופאים הגדולים בעולם אמרו לי שאם לא אנתח אגיע לשיתוק גפיים ואיבוד שליטה על סוגרים . מדובר על שני ניתוחי ענק אחד במתני ואיד בצווארי . צבי לידר הציע לעשות את שני הניתוחים באותה הרדמה … אני חושש שמדבר כזה לעולם לא אשתקם אבל – לא נראה שיש ברירה אלא אם כן את תהיי המלאך הגואל .

כתיבת תגובה