שיטת סופטנס או שיטת פלדנקרייז, מה ההבדל?

מה זה שיטת פלדנקרייז?

שיטת פלדנקרייז מתמקדת בשכלול יכולות תנועה והופכת את המתרגלים בה להרבה יותר מודעים וערים לגופם. שיטת סופטנס מוסיפה עליה כמה נדבכים קריטיים להצלחה במסע לשחרור מכאב ומנוקשות, לשיפור היציבה, לשיפור קלות וזריזות התנועה, לשיפור שיווי המשקל, איכות הנשימה ואיכות השינה. זאת עבור אנשים הסובלים מכאבי גב תחתון ומכאבי צוואר.

מה זה שיטת סופטנס?

שיטת סופטנס הינה שיטה חדשה, שפותחה ב 20 השנים האחרונות ונולדה מתוך חיבור עמוק בין שיטת פלדנקרייז הפיזיותרפיה. השיטה משלבת את הנסיון המקצועי והאישי של הכותבת כפיזיותרפיסטית, כמורה לפלדנקרייז. פיתוח השיטה אפשר לכותבת שסבלה בעבר מ 2 בלטי דיסק להשתחרר מהם בלי צורך בניתוח גב.

מה ההבדלים בין שיטת סופטנס לשיטת פלדנקרייז?

הנאמר במאמר זה נועד להכיר את ההבדלים העיקריים בין הפלדנקרייז, לשיטת סופטנס ולא חלילה לפגוע או להקטין בחשיבות ובגדולת שיטת פלדנקרייז.

איך שיטת סופטנס עוזרת לטיפול בכאבי גב?

שיטת סופטנס הינה שיטה המלמדת אנשים לטפל בכאבים שלהם בעצמם באמצעות תרגילים לשחרור מכאב הנעשים ברכות, באופן יצירתי וקשוב. הכוונה לכאבי גב תחתון, צוואר, ולעוד כאבים הנובעים מהם. הדבר נעשה ע”י שילוב ידע משני העולמות: הפיזיותרפיה והפלדנקרייז. בזכות שילוב ייחודי זה לומדים את השיטה אנשים הסובלים מכאבי צוואר וגב והכמהים להשתחרר מהם וגם מורים לפלדנקרייז ופיזיותרפיסטים.

הסיבות לכאבי גב תחתון וצוואר

הסיבה העיקרית לכאבי גב תחתון ולכאבי צוואר נמצאת באופן מפתיע בגב העליון. למרות שבמקרים רבים הגב העליון לא כואב, הנוקשות שמתפתחת בו עם השנים (בגלל הגיל) גורמת לנזקים ואף לכאבים בצוואר ובגב התחתון.

בעוד שהנזקים שנוצרו כנראה שישארו, הכאבים במקרים רבים פוחתים ואף נעלמים. הכוונה לסיאטיקה, בלט דיסק, פריצת דיסק, שינויים ניווניים, ספונדילוזיס, ספונדילוליזיס ועוד.

איך נפטרים מכאבי צוואר וגב תחתון?

שחרור גב עליון בעזרת תרגילים רכים ועדינים שאינם גורמים כאב ואם הוא ישנו אינם מגבירים אותו, מפחית ומעלים כאבים בגב התחתון וכאבים בצוואר בקלות ובמהירות. לעיתים תוך דקות. מכאן השיפורים בכאבים נוספים בכל הגוף הם בלתי נמנעים. אחריהם מדווחים תלמידים רבים על שיפורים ביציבה, בקלות ובזריזות התנועה, בשיווי המשקל.
רבים מדווחים על שיפורים באיכות השינה ובקשיי נשימה (אם היו).

תרגילים לכאבי גב תחתון ולכאבי צוואר שלא מכאיבים! לנוע בין הטיפות.

ההתחמקות מתנועות מכאיבות, מאפשרת גם לאנשים שחששו או לא יכלו לתרגל, להרוויח שיפורים עצומים במצבם.
כתוצאה מכך אנשים הסובלים מכאבי גב חזקים, החוששים מתנועה, אך כמהים לה, מצליחים בשיטת סופטנס לתרגל. וזאת בקצב ובטווחי תנועה מינימליסטיים ובמידה האפשרית והמדוייקת עבורם.

לתרגול עצמי ו/או לתיאום שיחה אישית

מועדון הבננות: 500 סרטונים קצרצרים ובהם תרגולים וטיפים לשחרור ולמניעת כאב בכל הגוף, בישיבה, עמידה והליכה

התכנית לעוף עם הגוף: 48 שיעורים ארוכים בחוג תנועה מצולם, לשחרור מכאב וממגבלות תנועה בכל הגוף, בליווי צמוד של פיזיותרפיסטית

תנועה ללא כאב

בשיטת סופטנס התלמידים הסובלים מכאבי גב תחתון, מכאבי גב עליון ומכאבי צוואר, לומדים

  1. מדוע תנועות מסויימות מכאיבות,
  2. מה אפשר לעשות כדי למנוע כאב
  3. מה אפשר לעשות כדי להשתחרר מכאב.

התהליך, המתחיל במסגרת השיעורים, בהם נלמדים תרגילים לשחרור מכאבי גב, מוטמע בהדרגה בחיי היום יום.

הרפייה בתנועה, לטיפול בכאבי גב

בשיטת סופטנס לומדים תרגילים לכאבי גב תחתון, כאבי גב עליון ולכאבי צוואר, אבל למעשה לומדים שפה של תנועה תוך כדי הרפיה.

הדבר שונה מהותית מרוב שיטות התרגול האחרות בהן התלמידים מתבקשים להרפות בזמני המנוחה בלבד. שכלול היכולת של ההרפייה בתנועה מורכב אמנם, אך יעיל הרבה יותר לשחרור מכאבי גב. ההרפיה בתנועה מתאפשרת בזכות ההנחייה לנוע ברכות ובזכות שכלול היכולת להיות מודעים למה שקורה בגוף.

חשיבות התנועה הרכה

התלמידים בשיטת סופטנס לומדים בהדרגה לעדן את תנועותיהם יותר ויותר, תחילה בשיעורים ובהמשך גם בחיים. תנועה רכה, נטולת מאמץ – מזרזת תהליכי החלמה מכאבי מפרקים ומכאבי שרירים. 

עוצמת הרכות

אנשים רבים וביניהם גם הרבה מורים לפלדנקרייז, לא למדו עדיין להתנהל עם גופם ברכות הנדרשת. במקום שהפעלת הכח נכשלה ואף גרמה לנזקים בלתי הפיכים בגב, עוצמת הרכות מנצחת. במקרים רבים הרכות היא זו שמצליחה לשחרר נוקשות וכאבים במפרקים ששנים ועשרות שנים לא השתתפו בפעולות היומיום.

בשיטת סופטנס אנחנו רואים את זה יום יום. תנועה רכה מאפשרת להשיג מודעות לאופן בו אנחנו משתמשים בגופנו. בדומה לשקט הנדרש כדי לזהות צלילים עדינים.
מודעות שכזו מאפשרת להשתחרר מכאב ולהמנע ממנו.

לסיכום

שיטת סופטנס התפתחה מתוך החיבור הייחודי בין הפיזיותרפיה לשיטת פלדנקרייז. במאמר זה נסקרו את הנדבכים העיקריים שנולדו מתוך חיבור זה, על מנת לאפשר למתלבטים בין שתי השיטות, ללמוד על יתרונות שיטת סופטנס:

  • בחיבור שלה עם הפיזיותרפיה ומכאן ביכולותיה ללמד תלמידים טיפול בכאב גב תחתון, גב עליון וצוואר.
  • בהתמקדות בשחרור הגב העליון, לטובת שחרור מכאב בכל הגוף.
  • בהדגשת עוצמת הרכות, ההרפייה בתנועה והבריחה מאי נוחות ומכאב.

.

לתרגול ו/או לתיאום שיחה אישית איתנו לחצו כאן
למועדון הבננות: 500 סרטונים קצרצרים (עם גישה לכל החיים) ובהם תרגולים וטיפים לשחרור ולמניעת כאב בכל הגוף, בישיבה, עמידה והליכה לחצו כאן
לתכנית לעוף עם הגוף: 48 שיעורים ארוכים בחוג תנועה מצולם (עם גישה לכל החיים), לשחרור מכאב וממגבלות תנועה בכל הגוף, בליווי צמוד של פיזיותרפיסטית לחצו כאן.

.

.

.

.

.

.

לפוסט הזה יש 8 תגובות

  1. דורית

    הי אורנה
    שנים אני שותפה שקטה באתר שלך ואף דיברנו בעבר כמובן שאני מאמינה בשיטה משתתפת פעילה 3 פעמים בשבוע במכון ספורט אצל 3 מורות שונות ורוצה להודות לך על נדיבותך וחשיפתך את השיטה
    מדורית

    1. orna

      תודה דורית יקרה 🙂

  2. ריטה שפירא

    השיטה נראית מבטיחה , ובעיקר לא מאיימת . דווקא בגלל השימוש ברכות . מההסבר שלך הייתי מכנה זאת עוצמת הרכות .

    1. orna

      זו בהחלט העוצמה שברכות. אבל לא אתפוס שם של שיטה אחרת ואנכס אותו לעצמי …
      אני שמחה שאת מבינה את מהות השיטה, מקווה שאת גם מרוויחה ממנה, תודה לך ריטה.

  3. אורלי עייש

    אורנה יקרה, אני מיישמת את התרגילים שלך כבר כמה שנים. מרגע ההשכמה, עם תרגילים שאני מבצעת במיטה ובמשך היום בישיבה מול המחשב, בנהיגה ובכל רגע שמזדמן. תודה על נדיבותך

    1. orna

      ריגשת אותי אורלי, תודה לך 🙂

  4. הודיה מוספי

    אורנה סופטנס פיזנטי תודה רבה לך,
    ברגע שהתחלתי להרגיש שהגב “בוגד בי”, הבנתי שאני מתעללת בו ואני חייבת לגלות איך לטפל בעצמי. היה לי ברור שרק אני יכולה לעזור לעצמי ולא לפנות לרפואה ותרופות חלילה. וביקשתי דרך או שיטה וב’ה את הופעת כמו קסם.
    הבנתי שכשכואב- זה לא זמן לנוח, אלא זה הזמן לתרגל במנוחה בחמלה וברכות. דבר ראשון אימצתי את הבננות והארכות רגליים בתור תנועות משחררות במידי. ואת שאר הטיפים הקטנים שעוזרים להתנועע בחופשיות בעולם בלי להכביד על הגוף. ובכלל כל התכנית בנויה למופת.

    1. orna

      מאד מרגש לקרוא הודיה יקה! וזה עוד יכול להשתפר עוד ועוד… תמשיכי לעדכן 🙂

כתיבת תגובה