מה עוזר יותר לטיפול בכאבי גב תחתון ובכאבי צוואר | פילאטיס או סופטנס (פלדנקרייז)

פילאטיס או סופטנס? מה עדיף לגבי טיפול בכאבי גב תחתון ובכאבי צוואר?

מה זה שיטת סופטנס?

שיטת סופטנס היא שיטה חדשה, בת כ 20 שנים, המשלבת בתוכה עקרונות ותנועות מתוך עולמות הפלדנקרייז והפיזיותרפיה.

השיטה מעודדת אנשים לנוע ברכות ובאופן יצירתי, ללא הפעלת כח או מתיחות ויש בה התרחקות מכל כאב.

השיטה פותחה ע”י אורנה פיזנטי, פיזיותרפיסטית ומורה לפלדנקרייז. פיזנטי השתמשה בשילוב כלים משני העולמות כדי לטפל בבלטי הדיסק שהיו לה בגב התחתון בהצלחה יתרה וללא התערבות ניתוחית.

בשיטת סופטנס מבינים שהגוף זקוק לתנועה רכה ונטולת מאמץ של אזורים מאובנים ונוקשים. זאת על מנת להוריד עומס ולחץ מאזורים כאובים, הכורעים תחת העומס המופעל עליהם. כתוצאה מכך פוחתים ואף נעלמים כאבים. יחד איתם משתפרים היציבה, שיווי המשקל, קלות התנועה, חוזק העצמות ועוד.

טיפול בכאבי צוואר ובכאבי גב תחתון בשיטת סופטנס

הדרך לשחרור מנוקשות ומכאב עובדת בעיקר דרך שחרור הגב העליון. הגוף מקבל הזמנה בשיעורים לנוע ברכות נטולת מאמץ וביצירתיות. אנשים המשחררים את הגב העליון שלהם באופן זה מדווחים על הקלה ראשונית בכאבי הגב התחתון ובכאבי הצוואר שלהם, כמו גם בבעיות היציבה שלהם, כבר תוך דקות.

בשיטת סופטנס התלמידים מונחים להמנע מכל אי נוחות, מאמץ וכאב.
2 המטרות העיקריות בתרגול הן

  1. להרפות שרירים מכווצים (ולא לחזק אותם).
  2. לשפר את יכולת המפרקים לנוע באופן אופטימאלי.

כתוצאה מכך מופיעים השינויים במצב הכאב, היציבה ועוד – כמו מעצמם. ללא חיזוקי שרירים וללא מתיחות שלהם.

מה זה פילאטיס?

פילאטיס היא שיטת אימון גופני בת כ 60 שנים, שנועדה לשפר יציבה ותפקוד יומיומי. גמישות, כח, קואורדינציה, שיווי משקל, חיזוק עצם ויעילות תנועתית.
וזאת כדי למנוע שחיקה, עומס וכאב וגם כדי להגדיל טווחי תנועה ולשפר גמישות וכדי לחטב את הגוף.

ישנם בפילאטיס 2 סוגי תרגילים עיקריים:

  1. תרגילי חיזוק של השרירים המייצבים (שרירי הבטן והשרירים הקרובים לעמוד השדרה)
  2. תרגילי מתיחה של שרירים אחרים.

מידת המאמץ המושקע בתרגול משתנה ממורה למורה ומתלמיד לתלמיד בהתאם לגישה ולצורך.

איך מבצעים תרגילי פילאטיס?

ישנם שני סוגי פילאטיס:

1. פילאטיס מזרן. כאן התרגול נעשה על מזרן תוך מעבר בין 34 התרגילים או חלקם. המטרה היא הפעלת קבוצות שרירים שונות בכל הגוף, כשהתלמיד קובע את העוצמה, המהירות והדיוק של התנועה. בתרגול על מזרן ניתן להשתמש במכשירים נוספים כדוגמת: גליל פילאטיס, כדור פילאטיס, טבעת פילאטיס, גומייה ועוד. לפילאטיס מכשירים יתרונות רבים בגיוון, בעיסוי העמוק, באתגרים שהמכשירים מפעילים על הגוף ועוד.

2. פילאטיס על מיטת פילאטיס. כאן מדובר על מיטה שטוחה שמחליקה קדימה ואחורה ומספקת לשרירים התנגדות ברמה משתנה. כאן מידת התנגדות המיטה קובעת את העוצמה, המהירות והדיוק של התנועה.

בשני האופנים תרגול פילאטיס מחטב, מחזק, מגמיש ומעצב את הגוף. בפילאטיס האיזון בין חיזוק והגמשת שרירים – משפר את היציבה ומפחית את הכאבים. זאת בנוסף לערך המוסף של פעילות מאומצת עבור מערכת הלב-ריאה והשלד-שריר ועבור מערכות גוף פנימיות נוספות.

איך איך מתרגלים סופטנס?

בשיטת סופטנס מתרגלים בעיקר בשכיבה, על מזרן קשה, בעובי של 3-5 ס”מ לפחות ובתמיכת כרית שטוחה. עובי הכרית מותאם לכל אדם באופן אישי. תרגול קשוב ורך של התנועות מייצר שינויים עמוקים וארוכי טווח בהרגלי התנועה של התלמיד.

מגוון התנועות אותן מתרגלים בשיטת סופטנס הוא למעשה אין סופי, כמכלול התנועות הקיימות בגוף האדם.

בנוסף מתרגלים בשיטת סופטנס גם בישיבה, כדי להפחית ולהעלים כאבים לזמן קצר. התרגילים המשפיעים מהר אך לטווח קצר נקראים בשיטת סופטנס ‘תרגילי אקמול’. ישנם מאות תרגילים מסוג זה.

לתרגול ו/או לתיאום שיחה אישית איתנו לחצו כאן
למועדון הבננות: 500 סרטונים קצרצרים (עם גישה לכל החיים) ובהם תרגולים וטיפים לשחרור ולמניעת כאב בכל הגוף, בישיבה, עמידה והליכה לחצו כאן
לתכנית לעוף עם הגוף: 48 שיעורים ארוכים בחוג תנועה מצולם (עם גישה לכל החיים), לשחרור מכאב וממגבלות תנועה בכל הגוף, בליווי צמוד של פיזיותרפיסטית לחצו כאן.

תרגול המשלב כאב ומאמץ או התרחקות מכאב ושחרור?

בשיטת סופטנס התלמידים לומדים שדווקא מתוך אי המאמץ וההתרחקות מהכאב בא השיפור. לא השתפרת מספיק בתרגול? סימן שהתאמצת יותר מדי, או תרגלת באופן שהגביר את הכאב. 

בפילאטיס התלמיד מתבקש להתאמץ (יותר או פחות כתלות בגישת המורה). המטרה היא לחזק שרירים מייצבים ולמתוח שרירים אחרים.

הפגת מתחים ונשימה

שיעור פילאטיס מסייע בהרגעת הגוף והנפש בעזרת תרגול השם דגש על נשימה מודעת ועמוקה, המעצימה את תחושת הרגיעה.

המיקוד בתרגול בסופטנס אינו בנשימה אלא בביצוע מדוייק, גם אם בטווחי תנועה קטנים (ואפילו בלתי נראים). הנשימה משתפרת מאליה יחד עם השחרור וההרפייה המתהווים בגוף.

תרגול של סופטנס וגם תרגול של פילאטיס בהריון, כמו גם תרגול לכל אדם אחר, כשהוא מותאם ליכולת התלמידים, יכול לתרום גם הוא לתחושת השחרור והרגיעה.

שיפור היציבה

בפילאטיס חיזוקים של השרירים זוקפי הגב ושל שרירי הבטן, יחד עם מתיחות של שרירי החזה וחגורת הכתפיים משפרים את יציבה.

בסופטנס הרפיית השרירים המכווצים משפרת את היציבה ללא כל מאמץ וללא כל מתיחות. תלמידים ששיחררו את גופם קמים בתום שיעור בשיטת סופטנס כשהם זקופים יותר בלא שחיזקו שום שריר ובלא שמתחו אותו.

טיפול בכאבי גב תחתון, בכאבי צוואר ובכאבים בכלל

בשיטת סופטנס לומדים להרפות תוך כדי תנועה ולמעשה להתנהל עם הגוף מתוך הרפייה ולא מתוך כיווץ. באופן זה פוחתים ואף נעלמים הכאבים. התנהלות מתוך הרפייה משחררת את הגב העליון. כתוצאה מכך פוחתים ואף נעלמים כאבי גב תחתון, כאבי צוואר וכאבים נוספים הנובעים מאותם האיזורים בגב ובצוואר.

בפילאטיס תלמידים מדווחים על שיפורים במצב הכאב בזכות השיפור ביציבה, החיזוקים, המתיחות והאיזון החדש שמתהווה בגוף.

לסיכום: מה ההבדל בין פילאטיס לסופטנס?

לתרגול בפילאטיס יתרונות רבים וכך גם לתרגול בשיטת סופטנס. ניתן לתרגל סופטנס וגם פילאטיס אונליין.
תרגול של תרגילי סופטנס ותרגילי פילאטיס לבית מאפשר לתלמיד שאינו כאוב להנות מכל העולמות. גם תרגול איכותי וגם חסכון בזמן יקר.

למעשה שתי השיטות יכולות להשלים זו את זו עבור מי שאינו סובל מכאבים. באחת מחזקים ומותחים ובשניה מרפים ומשחררים. אך הן שונות ואף הפוכות בגישתן לגבי אופן הטיפול בכאב ומבעיות יציבה ותנועה שונות.

לא משנה אם זה פילאטיס למתחילים או למתקדמים, המתיחות והחיזוקים שנמצאים בבסיס הפילאטיס נעדרים לחלוטין משיטת סופטנס.
את מקומם תופס לימוד ההרפייה תוך כדי תנועה, ע”מ ללמד את התלמיד להתנהל אחרת עם גופו באופן שיקטין עומס ושחיקה.

הרפייה תוך כדי תנועה יכולה להילמד מהר יותר מהזמן הדרוש לחיזוק שרירים. לכן ניתן לחוש בתוצאות מהר יותר בשיטת סופטנס מאשר בכל שיטה המתבססת על חיזוק שרירים ומתיחות כדוגמת הפילאטיס.

אז במה לבחור?

כשמדובר בכאביי צוואר, כאבי גב תחתון ועוד, חשוב שכל תלמיד ישאל את עצמו:

האם הוא אוהב/מתחבר לתרגילים הכרוכים במאמץ, במתיחות ואולי אף בכאב? או האם הוא מעדיף תרגול רך, משוחרר מכל מאמץ, מתיחות וכאב. המפחית ומעלים כאב, משפר יציבה ועוד, בקלות ואף באלגנטיות?

אין בבחירה זו קביעה סופית, להיפך. אפשר לנסות שיטה אחת ואם היא לא עובדת לעבור לשניה.

אך כמו בחיים, לפני שצועקים כדאי לדבר בשקט וכך גם כאן. כדאי לתרגל תחילה בעדינות וברכות, עם שיטת סופטנס, בה הסיכון לגרימת כאב הוא אפסי. לרכוש כלים לטיפול עצמי בכאב. בהמשך כשהתלמיד מצוייד בכלים לשחרור מכאב, אפשר להתקדם לשיטות תרגול אחרות, המשלבות מאמץ מבוקר ובהן יש יותר סיכון לגרימת כאב ואף לנזק.

לתרגול ו/או לתיאום שיחה אישית איתנו לחצו כאן
למועדון הבננות: 500 סרטונים קצרצרים (עם גישה לכל החיים) ובהם תרגולים וטיפים לשחרור ולמניעת כאב בכל הגוף, בישיבה, עמידה והליכה לחצו כאן
לתכנית לעוף עם הגוף: 48 שיעורים ארוכים בחוג תנועה מצולם (עם גישה לכל החיים), לשחרור מכאב וממגבלות תנועה בכל הגוף, בליווי צמוד של פיזיותרפיסטית לחצו כאן.

.

.

.

.

.

לפוסט הזה יש 4 תגובות

  1. אביבה דרור

    היי אורנה מאמר מעולה תיארת יפה את ההבדלים, את הקשר ואת האפשרות לשלב בין שתי השיטות.
    תוספת קטנה לפילאטיס מכשירים. אל המיטות מחוברים למעלה קפיצים. מחברים ידיים רגלים או את שניהם ועובדים קשה מאד לחיזוק הגוף.
    המאמר מצוין גם בלי התוספת הזאת.
    את מדהימה אותי כל פעם מחדש ביצירתיות שלך. כל הכבוד.

  2. תמרה אלוני

    כל הכבוד אורנה, נתת מידע חשוב ומאוזן. אני מעריכה את הדרך בה כתבת על שתי הגישות, לא השמצת אחת על חשבון השנייה – זה לא מובן מאליו. היה לי מעניין לקרוא. תודה

    1. orna

      מרגש לקרוא. אני מאד משתדלת להציג מאוזן. שמחה שכך התרשמת. תודה וחיבוק.

  3. דליה אוחיון

    עשית מעשה מופלא. נתת הסברים לשתי שיטות שונות ומנוגדות וההמלצה האחרונה- להתחיל ברך ולעבור לאט לתנועה מאתגרת עם קושי, היא לדעתי מושלמת
    כמורה לפילאטיס שעושה את ההדרכות שלך בזום אין כמו לשלב את 2 השיטות!

כתיבת תגובה