מה יעיל יותר בטיפול בכאבי גב תחתון ובכאבי צוואר | כירופרקטיקה או שיטת סופטנס (פלדנקרייז)

כירופרקטיקה או סופנס. במה לבחור לטיפול בכאבי גב תחתון?

מהי כירופרקטיקה?

כירופרקטיקה היא מקצוע מתחום הרפואה האלטרנטיבית בן למעלה מ 100 שנים. מקצוע הכירופרקטיקה הוא המקצוע הרפואי השלישי הנדרש ביותר בארה”ב. המקצוע עוסק באבחון, טיפול ומניעה של הפרעות במערכת השלד-שריר-עצב. אחד הנושאים בהם מעמיקים בכירופרקטיקה הוא טיפול בכאבי גב תחתון ובכאבי צוואר.

מתלבטים איך לטפל בכאבי גב תחתון? האם לבחור בכירופרקטיקה או בסופטנס? הגעתם למקום הנכון.
מתלבטים איך לטפל בכאבי גב תחתון? האם לבחור בכירופרקטיקה או בסופטנס? הגעתם למקום הנכון.

מהי שיטת סופטנס?

שיטת סופטנס היא שיטת תרגול צעירה (בת כ 20 שנים) שנועדה לשחרר את כל מפרקי הגוף מנוקשות. זאת במטרה להוריד מהעומס על המפרקים הפחות נוקשים, אלו הנושאים בנטל יותר מדי. השיטה משלבת ידע משני עולמות התוכן: הפיזיותרפיה והפלדנקרייז, פותחה ע”י אורנה פיזנטי, פיזיותרפיסטית ומורה לפלדנקרייז. פיזנטי סבלה בעצמה מכאבים קשים בגלל בלטי דיסק בגב התחתון במשך שנה שלמה. היא הצילה את עצמה מכאבים אין סופיים ללא כל ניתוח גב, ללא מרפאת כאב, ללא טיפולי פיזיותרפיה וטיפולים אחרים ולא שימוש בתרופות נוגדות כאב ודלקת וללא קנאביס רפואי, רק דרך תרגול רך ומשחרר בלבד.

סב לוקסציה (תת פריקה)

כדי שלא תצטרכו להגיע ללימודי כירופרקטיקה נקצר לכם את הדרך ונאמר שבכירופרקטיקה מדברים על מצבי סב לוקסציה (תת פריקה) בין החוליות (ובלשון העם: “חוליה שזזה ממקומה”). השיטה פועלת כדי להסדיר מצב זה ולהחזירו לקדמותו.  

בשיטת סופטנס טוענים שיציבות עמוד השידרה יציב אינה מאפשרת מצב של תת פריקה. זאת למעט מקרי חבלה או שינויים ניווניים קשים ואף נדירים הנקראים ספונדילוליסטזיס.

האבחון הכירופרקטי

כולל הסתכלות ובדיקה ידנית, עיון בצילומי רנטגן, CT, MRI ולעיתים תוך שילוב של ההערכה האורתופדית והנוירולוגית

אבחון בשיטת סופטנס

מחקרים רבים מראים שאצל 80% מהאנשים הסובלים מכאבי גב אין התאמה בין תוצאות האבחון (צילומי רנטגן, CT, או MRI) לתלונות האנשים הסובלים כאב גב. משמעות הדבר היא שאצל 80% למרות האבחנה יכול לכאוב יורת או פחות או לא לכאוב כלל. אלו הסובלים פחות או בכלל עם אבחנות של נזקים קשים בגב, הם אלו השומרים על חופש תנועה. היעדר נוקשות. תנועתיות יצירתית ועוד.

בשיטת סופטנס שמים את הדגש על חיפוש אחר תנועות משחררות מכאב, תוך תרגול של מגוון כמעט אינסופי שלהן.  הנחת העבודה המקצועית היא שתרגול רך ומשחרר לא אמור להזיק לבלט דיסק או לפריצת דיסק. תרגול שכזה עשוי ואמור להוריד מהם עומס תנועתי ע”י שחרור מנוקשות של איזורים אחרים. (בכל מקרה של ספק כדאי להתייעץ עם רופא).

שיטת סופטנס נועדה להביא את הגוף לתפקוד אופטימאלי.

עקרונות בסיס בשיטת סופטנס

ההבנה המקצועית המובילה בשיטת סופטנס מונחית עפ”י 2 עקרונות אלו:

  1. הרגלי תנועה עמוקים הם אלו הגורמים לאדם להפעיל את גופו באופן שיוצר שחיקה, נזק וכאב.
  2. “הגהה לטקסט התנועתי” הינה לימוד מחדש של כל אותם הרגלי התנועה העמוקים והמזיקים. לימוד שכזה מאפשר לאנשים להתנהל אחרת עם גופם. זאת באופן שיאפשר מיקסום של יכולות התנועה במינימום שחיקה, עומס, כאב ונזק.

טיפול בפריצת דיסק ללא ניתוח

בשתי השיטות, סופטנס וכירופרקטיקה, מטפלים בכאבים הנובעים מבעיות גב. בין אם הם נובעים מפריצת דיסק, מבלט דיסק, מדלקת חוליות, משינויים ניווניים ועוד.
בין אם נזקים אלו מתבטאים בגב התחתון, בצוואר, או בכל מפרק אחר בגוף.

בכירופרקטיקה הכירופרקט מטפל במגוון בעיות שלד-שריר-עצב בכאבים  (בעיות גב למיניהן, שרירים התפוסים, בעיות יציבה ועוד), תוך  הפעלת מניפולציה בטיפול ידני (מנואלי) על החוליות והמקומות הבעייתיים בעמוד השדרה. פיזיותרפיה או כירופרקטיקה דומות בטכניקת טיפול זו.

טיפול בכאבי גב תחתון ובכאבי צוואר בכירופרקטיקה

מהי מניפולציה? במניפולציה מפעיל הכירופרקט לחץ על החוליה בעזרת שתי ידיו, באופן מהיר מכיוונים שונים. האם כירופרקטיקה מסוכנת? לעיתים טיפולי המניפולציה גורמים לכאב אך לא אמורים לגרום לנזק. בנוסף בכירופרקטיקה שרירים תפוסים ומפרקי השלד מקבלים גם תרפיות ידניות אחרות. יתכן גם  טיפול באלקטרודות וציוד חשמלי נלווה וכן, פעילות גופנית משקמת.

גם בטיפול כירופרקטיקה צווארי או גבי וגם בטיפול כירופרקטיקה לפריצת דיסק, במהלך הטיפול הכירופרקט נותן למטופל הדרכה לגבי שימור הישגי הטיפול ומניעת כאבים בחיי היומיום. ההדרכה כוללת הכוונה ליציבה נכונה והמלצה והדגמה של תרגילים למניעת והקלת כאבים

איך לשחרר גב תחתון תפוס או כאב בצוואר בסופטנס

בסופטנס התלמיד מטפל בעצמו בכאביו בעזרת תרגילים רכים ויצירתיים המלווים בהדרכה צמודה. התרגול בשיטת סופטנס, כשמו כן הוא, הוא נטול מאמץ, כאב ומתיחות. ככל שתתרגלו יותר, כך תחושו ביותר שיפורים.

בניגוד לכירופרקטיקה, אין בשיטת סופטנס הדרכה מתקנת ליציבה נכונה. הדרך להגיע ליציבה יפה שאין בה מאמץ, נעשית ללא מתיחות וכאב וללא תרגילי חיזוק. הגוף צומח למעלה כמו מעצמו ברגע שהוא משתחרר מהנוקשות.

התרגילים בשיטת סופטנס מלמדים שפה של הרפייה ושחרור תוך כדי תנועה. המטרה בטיפול בכאבי גב תחתון וצווארהיא ללמד את הגוף לנוע ברכות וביעילות תנועתית ובכך להוריד עומסים ממפרקים שחוקים ומכאיבים. הרפייה תוך כדי תנועה שונה בתכלית מההרפייה המוכרת, הנעשית תוך כדי מנוחה. בסוף שיעור יוגה למשל.

לתרגול ו/או לתיאום שיחה אישית איתנו, כדי לבחון יחד האם שיטת סופטנס יכולה לעזור גם לך – לחצו כאן
למועדון הבננות: 500 סרטונים קצרצרים (עם גישה לכל החיים) ובהם תרגולים וטיפים לשחרור ולמניעת כאב בכל הגוף, בישיבה, עמידה והליכה לחצו כאן
לתכנית לעוף עם הגוף: 48 שיעורים ארוכים בחוג תנועה מצולם (עם גישה לכל החיים), לשחרור מכאב וממגבלות תנועה בכל הגוף, בליווי צמוד של פיזיותרפיסטית לחצו כאן.

מהות ההבדל בין כירופרקטיקה לסופטנס:

אדם השואל עצמו מה זה כירופרקטיקה והמתלבט בינה לבין שיטת סופטנס, חשוב שידע:

  1. שתי השיטות משפרות את תנועת המפרקים בכל הגוף.
  2. שתי השיטות מתייחסות לגב כאל הגורם העיקרי לכאבים בכל הגוף.

בכירופרקטיקה המטפל עושה זאת עבור המטופל ובכך הופך את המטופל לתלוי בו.
בשיטת סופטנס התלמיד עושה זאת עבור עצמו, תחילה בעזרת הדרכת המורה ובהמשך באופן עצמאי.

תרגילים לגב תחתון תפוס ולצוואר כואב

כשאדם לומד לנוע תוך כדי הרפייה, הוא רוכש לעצמו ידע שישרת אותו כל חייו:

ידע שמפחית ואף מעלים כאבים וגם עומסים ושחיקה על המפרקים, שהופך אותו לעצמאי מהצורך לקבל עזרה מרופאים וממטפלים.

כשאדם מקבל עזרה ממטפל הוא הופך תלוי במטפל שלו. כל עוד הטיפול עובד, המטופל מרוויח. הסתיים הטיפול, בסבירות גבוהה הכאבים יחזרו. השאלה היא לא אם הם יחזרו אלא מתי. כך מתנהג כאב ברוב המקרים. הוא חוזר ואולי אף משתנה תוך כדי כך באופיו, במקום בו הוא מתבטא ועוד.

מי שרוצה שמישהו אחר יטפל בו, יטה אולי לכירופרקטיקה, או לכל טיפול ידני אחר (פיזיותרפיה, עיסוי רפואי, אוסטאופתיה ועוד).
גם מי שנטיית ליבו היא לקבל לטיפול פיזי חזק (הכולל מניפולציות, מתיחות ואולי גם כאב) יטה אולי לבחור בטיפול כירופרקטי.

מי שמתחבר בכל נימי נפשו לתחושת החופש שמייצרת היכולת לטפל בעצמנו לבד,
מי שמבין שאנחנו נועדנו לקחת אחריות על עצמנו, על גופינו ועל הכאבים שלנו – מבין גם שנועדנו להיות המטפלים הטובים ביותר, הזמינים ביותר והקשובים ביותר של עצמנו.

טיפול בכאבי גב חזקים

טיפול אצל רופא כירופרקטיקה הוא במקרים רבים טיפול שיש בו הפעלת כח על הגוף. אלו החוששים מהנזקים המתלווים לעיתים לטיפול מסוג זה – יבחרו בדרך של טיפול עדין. למשל הטיפול העצמי בשיטת סופטנס.

יתרון נוסף לשיטת סופטנס הוא השיעורים המצולמים שלה. בניגוד להכרח לבזבז זמן יקר הנחוץ להגעה לטיפול ולטיפול עצמו בכירופרקטיקה ובשיטות נוספות, בשיטת סופטנס מתרגלים מהבית, בפיג’מה, בזמן הנוח. תרגול יומיומי של 15-60 דקות ביום מייצר שחרור מכאב, אותו חשים לאורך זמן.

כך שאם עולה השאלה כמה עולה טיפול כירופרקטיקה לעומת כמה עולה תרגול בשיטת סופטנס, חשוב להבין שכסף שמושקע בטיפול, טוב ככל שיהיה, לא חוזר. וכסף שמושקע בלימוד של תרגול עצמי, יכול לשרת אדם שסובל מכאב שנים רבות.

.

לתרגול עצמאי ו/או לתיאום שיחה אישית איתנו, כדי לבחון יחד האם שיטת סופטנס יכולה לעזור גם לך – לחצו כאן
למועדון הבננות: 500 סרטונים קצרצרים (עם גישה לכל החיים) ובהם תרגולים וטיפים לשחרור ולמניעת כאב בכל הגוף, בישיבה, עמידה והליכה לחצו כאן
לתכנית לעוף עם הגוף: 48 שיעורים ארוכים בחוג תנועה מצולם (עם גישה לכל החיים), לשחרור מכאב וממגבלות תנועה בכל הגוף, בליווי צמוד של פיזיותרפיסטית לחצו כאן.

כתיבת תגובה