תרגילים לשיפור יציבה (בלי לחזק ובלי למתוח) | שיטת סופטנס (פלדנקרייז)

תרגילים לשיפור יציבה

רובינו חוטאים ב”חטא התנועות הלא יצירתיות”. וגם ב”חטא שיעמום המפרקים“. אנחנו נעים בעולם בתנועות החוזרות על עצמן. תנועות שאינן יצירתיות. אנחנו “משעממים” את המפרקים שלנו (ואז מתפלאים כשנתפס הגב התחתון).

אותם המפרקים שנולדו לגדולות מוצאים את עצמם חיים חיים אפורים של ממש. ואז אנחנו מתפלאים שאנחנו סובלים מכאבי רגליים וגב תחתון, מכאבי צוואר ומעוד כאבים, כמו גם מיציבה לא נכונה. חשוב לדעת וגם להבין: הדרך לשיפור היציבה עוברת במחוזות התנועה היצירתית.

אוצר תנועות מוגבל – המסלול הבטוח לכאבי גב

רובינו מסתפקים באוצר תנועות מוגבל ביומיום שלנו: אנחנו קמים, עומדים, יושבים, הולכים, מרימים ומורידים ידיים ו… זהו. כשאנחנו מסתפקים בלהתנהל בעולם עם מינימום יצירתיות במובן התנועתי, אנחנו לא רק “משעממים את המפרקים”, אנחנו דנים את עצמנו לנוקשות. וככל שאנחנו מתבגרים התהליך הזה רק מחריף. (כך אגב נולדים עומסים הגורמים בהדרגה לנזקים בלתי הפיכים לדיסקים בגב התחתון: בלט דיסק ופריצת דיסק)

ואז אנחנו מתפלאים שהגוף הופך נוקשה. שהגוף מתנוון, שהגוף הופך נוקשה וכבד תנועה. אנחנו מתפלאים שמופיעים כאבי גב תחתון, שהיציבה מתקלקלת. אנחנו אפילו מאמינים שככה זה. שזה מה שצריך לקרות עם הגיל. ולא. לא ככה צריך להיות. עבור אנשים רבים סובלים מקיפוזיס תרגילים נטולי מאמץ לשיפור היציבה נתפסים כלא יעילים. הם חושבים בטעות שהתרגילים חייבים להיות מלווים במאמצים, בחיזוקי שרירים ובמתיחות של שרירים מכווצים. (במיוחד כשהם מחפשים תרגילים לפריצת דיסק בגב התחתון) ולא כך הוא הדבר.

תרגילים לשיפור יציבה
יציבה נכונה – ללא תרגילי חיזוק ומתיחות

הסיבה #1 בעולם לכאב גב ולבעיות יציבה

חשוב לדעת: כדי לשפר יציבה כל מה שצריך הוא להשתחרר מהנוקשות. לא צריך לחזק שרירים חלשים. לא חייבים למתוח שרירים מכווצים. ממש לא מוכרחים להתאמץ ובטח שלא חייבים לסבול מכאבי גב בזמן ביצוע התרגילים או לאחריו. כשמשחררים את הגוף בכלל ואת הגב העליון בפרט מנוקשות, כששרירי הגב התחתון ושרירי הגב והגוף בכלל משתחררים, הגוף צומח למעלה כמו מעצמו. היציבה הנכונה מתהווה כמו מאליה. בשיטת סופטנס תרגילים ליציבה נכונה הם תרגילים שנעשים על מזרן, ב…שכיבה. התלמידים קמים משיעורים בשיטה (הכוללים בין היתר תרגילים לכאבי גב עליון) עם יציבה יפה יותר ונינוחה יותר.

תנועות יצירתיות לטיפול ביציבה לא נכונה.

תנועה יצירתית היא כל תנועה שאינה יומיומית עבור רובינו והיא תנועה המורכבת משיתופי פעולה של כמה מקומות בגוף. הנה כמה דוגמאות שיעשו לכם שכל, מתוך פעולות היומיום:

1. בהליכה: כשיד נעה לאחור והשכם, הצלעות, האגן ומפרקי הירך משתתפים בה.
2. בהליכה: כשרגל נעה לפנים (בצעד) ושאגן , מותן, צלעות, שכם וגם זרוע נעים איתה.
3. בהרמת יד: כשיד נעה למעלה ואיתה נעות גם השכמות, הצלעות, האגן והרגליים.
4. בהרמת רגל והפנית הסוליה מעלה: (למשל כדי לשלוף אבן שנתקעה בסוליה) כשברך מתכופפת החוליות, האגן והשכמות משתתפים בתנועת בננה לטובת קיצור של צד אחד בגב יחד עם פיתול.

למעשה באופן זה ניתן להבין איך כל תנועה שאנחנו עושים אמורה להיות תנועה יצירתית.  

רובינו לא משתפים כל כך הרבה חלקי גוף בתנועות היומיום. ההיפך: רובינו מחזיקים את אותם חלקי גוף מבלי משים. למשל צועדים כאילו יש לנו גב תחתון תפוס (עוד לפני שזה באמת קורה) מבלי לשתף את האגן והשכמות (כמו אדם שקר לו והוא מתעטף במעיל גדול וכבד).

ככל שאנחנו מתבגרים ולאורך השנים החזקות לא מודעות אלו הופכות את הגוף ליותר ויותר נוקשה. אותם חלקי גוף שכן עובדים הופכים יותר ויותר שחוקים ולכן גם כואבים. התהליך המזיק הזה רק מחמיר ככל שאנחנו מתבגרים, ונעים עם עוד פחות יצירתיות. כשנלמד איך משחררים גב תחתון תפוס בתנועות רכות בשיטת סופטנס, גם הגב ישתחרר וגם היציבה תשתפר.

עבודה על יציבה נכונה

כאן נכנסת שיטת סופטנס לתמונה. שיטת סופטנס היא שפה של הרפייה. הרפייה תוך כדי תנועה. שחרור מנוקשות במובן המלא ביותר האפשרי. תרגילים בשיטת סופטנס, גם אם מדובר על תרגילים לפריצת דיסק בגב התחתון, מסתיים כמעט ללא יוצא מהכלל בשיפור יציבה ספונטני. שיפור שכזה מתגבר ככל שמתרגלים יותר.

תחילה הוא נשמר לזמן קצר לאחר התרגול ובהדרגה הוא הופך להיות חלק מגוף התלמיד. בשונה מפיזיותרפיה בשיטת שרוט, כאן אין באמת “עבודה” במובן של מאמץ והפעלת כח. יש כאן תרגול רך ומשחרר. מרגיע ולעיתים אף מרדים.

הזדקפות בתום שיעור מגיעה בקלות ובלי שנרגיש והיא מפתיעה בכל פעם מחדש. יציבה נכונה יכולה להגיע בלי שום מאמץ ובלי אף מתיחה. גם אם הגב התחתון כואב, אין צורך בשום חגורת גב לתיקון יציבה. גם לא בשום מתקן יציבה לגב. רק מעצם התרגול של תרגילים רכים בשיטת סופטנס, תיקון היציבה נעשה מעצמו. בעיות יציבה כמו גם יציבה לקויה, הולכות ונעלמות והגוף צומח למעלה ליציבה נכונה ואף נינוחה.

.

לחצו כאן להצצה בקורס כלים ליציבה מושלמת, בחלק מהשיעור הראשון, בתמונות של תלמידות לפני ואחרי תרגול השיעור הראשון ולהרשמה לקורס..

.

לתרגול עצמאי ו/או לתיאום שיחה אישית איתנו, כדי לבחון יחד האם שיטת סופטנס יכולה לעזור גם לך – לחצו כאן

.

התכנית “לעוף עם הגוף”: לאלו שניסו כבר הכל, לצד אלו הרוצים לתחזק את גופם בחוג תנועה, ברכות נטולת מאמץ וכאב.
סל שנתי של שיעורים הנעשים בשכיבה בעיקר והמייצרים שינויים ארוכי טווח לשחרור מכאב וממגבלות תנועה בכל הגוף. בליווי צמוד של פיזיותרפיסטית.

.

כתיבת תגובה