תרגילים ליציבה נכונה (בלי לחזק ובלי למתוח) | שיטת סופטנס (פלדנקרייז)

תרגילים לשיפור יציבה

עצוב ממש אבל אנשים רבים הסובלים מיציבה לקויה מתקשים בשיפור יציבה בגלל אמונה שגויה. הם מאמינים שתרגילים ליציבה נכונה חייבים לכלול תרגילי חיזוק שרירים חלשים ומתיחות של שרירים מכווצים. הם לא אשמים. כך לימדו אותנו.

אותם אנשים הסובלים מבעיות יציבה חושבים שאם הם ‘יחזיקו’ את היציבה במודעות שלהם (להכניס בטן, לקחת כפתיים אחורה וכו’) הם ישיגו את שיפור היציבה המיוחל. זה אולי נכון, אבל האמת היא שאפשר בדרך זו להשיג יציבה נכונה. אך הדבר כרוך במאמץ רב. רוב האנשים הסובלים מיציבה לקויה לא יתמידו בתהליך שכזה, הדורש מאמץ רב.

טוב לדעת שתרגילים לכאבי גב תחתון, הנעשים ברכות וללא מאמץ, בשכיבה על מזרן, משיגים את המטרה.
משמח לדעת שתרגילים לתיקון יציבה לא נכונה יכולים להיעשות בקלות נטולת מאמץ. היינו מאד רוצים לדעת שכל מה שידענו על החובה לחזק שרירים חלשים ולמתוח שרירים מכווצים כדי להשיג שיפור יציבה – הוא אולי נכון, אבל שישנה דרך אחרת. רכה. נטולת מאמץ. נעימה. משחררת.

השפעת התרגול הראשון בקורס כלים ליציבה מושלמת
לפני ואחרי תרגול בשכיבה לשיפור יציבה

מהי יציבה נכונה?

אז זהו שישנה דרך אחרת. דרך בעזרתה מגיעים ליציבה נכונה בקלות נטולת מאמץ. ללא מתקן יציבה. ללא חגורה לתיקון יציבה, ללא עבודה על יציבה נכונה, לל אחגורת גב לתיקון יציבה וללא פיזיותרפיה בשיטת שרוט!

ישנה דרך בה בעזרת בתרגילים עדינים הנעשים בשכיבה על מזרן. ניתן לייצא לא רק יציבה נכונה אלא גם יציבה נינוחה. כזו שבאה בקלות, שלא צריך להיות מודע לה, שקורית כמו מעצמה.

עבור אנשים רבים הסובלים מקיפוזיס תרגילים נטולי מאמץ לשיפור היציבה נתפסים כלא יעילים. הם חושבים בטעות שהתרגילים חייבים להיות מלווים במאמצים, בחיזוקי שרירים ובמתיחות של שרירים מכווצים. (במיוחד כשהם מחפשים תרגילים לפריצת דיסק בגב התחתון) ולא כך הוא הדבר.

שיפור יציבה – כבר מהתרגול הראשון

גם תרגול אחד ויחיד הנעשה באופן מדוייק לצרכים, יכול לקרב את הגוף למנח האידיאלי של יציבה נכונה. אבל, כמו עם כושר: כשרוצים להעלות כושר, חשוב להתאמן שוב ושוב

גם כדי להגדיל את הכושר וגם כדי לשמר אותו. היציבה יכולה להתחיל ולהשתפר כבר בתוך תרגול אחד. אבל ההשפעה של התרגול הראשון לא תארך זמן רב.

אצל רוב האנשים היציבה הידרדרה במשך שנים. תהליך שיפור יציבה יכול להמשך כמה חודשים ואף יותר, כתלות בחומרת בעיית היציבה. ככל שמתרגלים יותר, התוצאות מרשימות יותר.

שיפור יציבה וכיוון פסנתרים

על כיוון פסנתרים ושיפור יציבה
כיוון פסנתרים ושיפור יציבה

האם ידעת שכשמכוונים פסנתר יש לחזור על כל כיוון כמה פעמים? במיוחד אם הפסנתר ישן ומשומש (כמו הגוף שלנו…)אבל גם כשהוא חדש. 

תוקפו של כיוון הפסנתר בפעם הראשונה הוא מוגבל. זמן מה אחרי הכיוון הראשון מתחיל הכיוון לצאת מאיזון.

אז יש לחזור על התהליך שוב, לעיתים כמה פעמים, עד שהתוצאות מחזיקות מספיק זמן.

כך גם לגבי שיפור יציבה: גם כשמשפרים יציבה יש לחזור ו”לכוון” אותה כמה פעמים. כאן הכוונה היא לתרגל על בסיס יומיומי (מינימום רבע שעה ביום) ולזהות את השינויים. השינויים מופיעים בהדרגה ונשארים ליותר ויותר זמן, עד שהם הופכים להיות חלק בלתי נפרד מהגוף

(מומלץ להצטלם בפרופיל לפני ואחרי תרגול כדי לחזות בפלא של שיפור היציבה ללא מאמץ, מתיחות וכאב)

עבודה על יציבה נכונה

כאן נכנסת שיטת סופטנס לתמונה. שיטת סופטנס היא שפה של הרפייה. הרפייה תוך כדי תנועה. שחרור מנוקשות במובן המלא ביותר האפשרי. תרגילים בשיטת סופטנס, גם אם הם תרגילים לפריצת דיסק בגב התחתון, מסתיימים כמעט ללא יוצא מהכלל בשיפור יציבה ספונטני שנטמע בגוף טוב יותר ככל שמתרגלים יותר. בשונה מפיזיותרפיה בשיטת שרוט, כאן אין באמת “עבודה” במובן של מאמץ והפעלת כח. יש כאן תרגול רך ומשחרר. מרגיע ולעיתים אף מרדים.

ההזדקפות בתום שיעור מגיעה בקלות ובלי שנרגיש והיא מפתיעה בכל פעם מחדש. יציבה נכונה יכולה להגיע בלי שום מאמץ ובלי אף מתיחה. גם אם הגב התחתון כואב, אין צורך בתיקון יציבה בעזרת חגורת גב לתיקון יציבה, או מתקן יציבה לגב. רק מעצם התרגול של תרגילים רכים בשיטת סופטנס, תיקון היציבה נעשה מעצמו. בעיות יציבה כמו גם יציבה לקויה, הולכות ונעלמות והגוף צומח למעלה ליציבה נכונה ואף נינוחה.

.

אני מזמינה אתכם להציץ בקורס כלים ליציבה מושלמת, בחלק מהשיעור הראשון, בתמונות של תלמידות לפני ואחרי תרגול השיעור הראשון ולהרשמה לקורס.. לתרגול עצמאי ו/או לתיאום שיחה אישית איתנו, כדי לבחון יחד האם שיטת סופטנס יכולה לעזור גם לך – לאלו שניסו כבר הכל, לצד אלו הרוצים לתחזק את גופם בחוג תנועה, ברכות נטולת מאמץ וכאב. התכנית לעוף עם הגוף היא סל שנתי של שיעורים הנעשים בשכיבה בעיקר והמייצרים שינויים ארוכי טווח לשחרור מכאב וממגבלות תנועה בכל הגוף. בליווי צמוד של פיזיותרפיסטית.

.

כתיבת תגובה