תרגילים לעקמת ולכאבי גב תחתון | שיטת סופטנס (פלדנקרייז)

אמא’לה יש לי עקמת בגב!!!

כולנו נולדנו עם חוסר סימטריה. למעשה מה שנחשב כסימטריה אידיאלית כמעט ואינו קיים. לא בשרירי הפנים ולא בשרירי הגב. תינוקות נולדים עם חוסר סימטריה. אצל מבוגרים כבר קוראים לזה עקמת. גם לרופא שאבחן לך את העקמת יש עקמת. כפיזיותרפיסטית בקופות חולים, ראיתי מאות צילומי רנטגן ואולי יותר. אני יכולה לומר בוודאות: ל 99% מהאנשים המתלוננים על כאבי גב יש עקמת!

על הקשר שבין עקמת לכאבי גב

אחרי שהבנו שלי ולך ולכולנו יש עקמת, עכשיו הזמן להבין מדוע כואב לנו. בין עם מדובר בעקמת נעורים או בעקמת שהתפתחה אצלנו כמבוגרים, רובינו סובלים בעקמת קלה יחסית. לא כזו שמצריכה ניתוח או טיפולים אגרסיביים. ובכל זאת חשוב להבין. ברוב המקרים זו לא העקמת שמכאיבה. למרות שכאבי גב ושאר כאבים הולכים יחד עם עקמת. במקרים רבים עקמת היא רק הקרקע הפוריה עליה ‘צומחים’ הכאבים.

הגורמים לעקמת

מה שבאמת מייצר כאבים כשיש עקמת (וכמעט לכל אדם יש עקמת, גם אם קטנה!) הוא הנוקשות המתפתחת עם הגיל. כמאמר המשפט: “זה לא הגיל, זה התרגיל”.
לגבי כל סוגי העקמת, במקרים רבים בהם ישנם כאבים, תרגילים לשחרור גב תחתון וגב עליון הנעשים ברכות ובעדינות, בשיטת סופטנס מפחיתים נוקשות וגם כאב. במקרים רבים הם גם מקטינים משמעותית את הצורך בניתוח עקמת.

מהי נוקשות?

הנוקשות היא אותה תחושת כבדות המתפתחת בגופו של כל אדם שאינו פעיל במידה ובאופן המתאים לו. נוקשות מוכרת גם בשאר כינויים כמו גב תחתון תפוס, צוואר תפוס, שריר תפוס בגב ועוד. אפשר לומר ממש שנוקשות היא שורש כל הרע. ואותה אפשר להעלים או לפחות להפחית משמעותית. איך משחררים שרירים תפוסים ונוקשות? ברכות. בתרגול רך ונטול מאמץ המדוייק לצרכיו של הגוף השחוק והכאוב.

בכל מקום שבו חסרה סימטריה בגוף יש שרירים שעובדים יותר מדי ופחות מדי. חוסר סימטריה בשילוב עם נוקשות גורם לכאבים כמעט ללא יוצא מן הכלל.  

השפעת תרגול רך בשיטת סופטנס על עקמת

הדגמת עקמת בגב תמונות

זו אני, אורנה פיזנטי (כותבת המאמר). בתמונה הימנית האגן שלי מוסט לשמאל. (כך אגב נראית העקמת שלי, תכירו ) מה שנחמד הוא שהיא לא תמיד שם (זה מה שקורה כשהנוקשות פוחתת). בתמונה האמצעית הגזמתי את נטיית של האגן שלי הצידה כדי שהיא תהיה יותר ברורה ומוחשית.
בתמונה השמאלית. כאן ניתן לראות בבירור מה עוזר לעקמת או נכון יותר, מה עוזר להשתחרר ממנה: אחרי תרגול של כ 20 דקות האגן חזר למקומו. חזרה הסימטריה.

מי בגד במי? הגורם #1 לכאבי הגב שלנו

רובינו מתנהלים בעולם תוך כדי חוסר הקשבה וגרוע מכך, תוך כדי חוסר הבנה לגוף שלנו. לעיתים כדרך חיים (“הגב התחתון כואב? אז מה? ממשיכים!”) כשכאבי מותניים וגב תחתון מופיעים אנחנו מוצאים את עצמנו במקרים רבים חשים נבגדים ע”י הגוף שלנו, בעוד שהאמת היא שאנחנו הם אלו שבגדנו בו.

הזנחנו אותו, עשינו מעט מדי פעילות גופנית יצירתית ורכה (בדומה לריקוד רך אבל בשכיבה). עשינו גם מעט מדי תרגילים לכאבי גב תחתון שמשחררים את הגב העליון. לא חשבנו אפילו על תרגילים לעקמת, או נכון יותר, על תרגילים שישחררו אותנו ממנה. בעיקר ישבנו וקמנו והלכנו. ו.. זהו.

גישה זו גורמת לנו להתנהל עם הגוף באופן שגורם לו לצבור את המתח בלי יכולת לשחרר אותו. עם השנים הגוף מגיב לזה בכיווץ יתר של שרירים וכך עקמת שכבר היתה כמעט בלתי נראית, הולכת ומחמירה.

מעגל אכזרי

היעד תנועתיות יצירתית (כמו בריקוד רך, אפשרי ורצוי בשכיבה) מגביר את הנוקשות. נוקשות מגבירה את הכאב. הכאב מגביר נוקשות. כאב גם מקטין עוד יותר את החשק לנוע ואת התנועתיות היצירתית… והנה לנו מעגל אכזרי שמייצר עוד ועוד החמרה ממנו.

תופעה שכיחה זו של כיווץ יתר של שרירים בכל הגוף בכלל ובגב התחתון בפרט, מייצרת עומסים עצומים על כל הגוף ובמיוחד על המפרקים נושאי המשקל ובראש ובראשונה על הגב שלנו.

ההתנהלות שלנו בעולם עם גוף מכווץ ומאובן היא הרגל התנועה העמוק הראשון והעיקרי שיש להשתחרר ממנו.

הפתרון לכאבי גב הנובעים מעקמת

כשאנחנו מתנהגים בחוסר הקשבה לגופנו ומתנהלים באופן שמכאיב לגוף, מתחילות בעיות גב תחתון וצוואר. משם הכאבים נודדים לכל הגוף. הגוף מגיב תחילה במגננה והופך בהדרגה ליותר ויותר נוקשה. עם הזמן הנוקשות מתפתחת ואף מחמירה. אותה נוקשות “תמימה” יכולה בקלות להפוך עם השנים לפריצת דיסק בגב התחתון. או “רק” לבלט דיסק בגב התחתון.

אני מזמינה אתכם להכיר את התרגילים לכאבי גב תחתון (הבסיסיים ביותר) של שיטת סופטנס. לטפל בכאב גב תחתון בישיבה, לתאם לכם שיחת ייעוץ אישית כדי לבחון יחד אם שיטת סופטנס מתאימה גם לכם. אצל 97% מהאנשים איתם אני משוחחת יש הקלה בכאב כבר בשיחה עצמה. אפשר גם לבחור לעצמכם את אחת התכניות שלנו.

אוקי. הבנתי. ואיך אני יכול/ה לעזור לעצמי עכשיו?

אז הנה כמה מהמוצרים המבוקשים ביותר שלנו:

“תיק עזרה ראשונה”: סל כלים קטן ואיכותי של תרגולים על מזרן (גם במיטה). זאת לטובת שחרור של הגב העליון, לטובת שחרור מכאב בגב התחתון ובצוואר (ומשם ברגליים ובידיים)

“מועדון הבננות”: טיפים ותרגילים קצרים בישיבה, בעמידה ובהליכה, לשחרור ולמניעת כאב. זאת בעזרת סל של ‘תנועות אקמול’ שמפחיתות ואף מעלימות את הכאב תוך דקות (אך לפרקי זמן קצרים)

התכנית “לעוף עם הגוף”: לאלו שניסו כבר הכל, לצד אלו הרוצים לתחזק את גופם בחוג תנועה, ברכות נטולת מאמץ וכאב.
סל שנתי של שיעורים בשכיבה, המייצרים שינויים ארוכי טווח לשחרור מכאב וממגבלות תנועה בכל הגוף.
בליווי צמוד של פיזיותרפיסטית.

כתיבת תגובה