תרגילים לכאבי גב תחתון או גב תפוס | שיטת סופטנס (פלדנקרייז)

מהן הסיבות לכאבי גב?

זריקת אשפה כמשל לסיבות לכאב שלנו

כשאדם זורק זבל מהחלון והחצר שלו מתמלאת בפסולת, הוא לא מתפלא על הלכלוך. באותו האופן אדם הסובל מכאב גב תחתון או גב תחתון תפוס (או כל כאב אחר)לא אמור להתפלא שכואב לו.

הכאבים בגב התחתון כמו גם בצוואר ובשאר הגוף, נובעים מאותה הפעולה של ‘זריקת לכלוך מהחלון’. של תנועות הנעשות באופן המעמיס ושוחק את הגוף. תרגילים לכאבי גב תחתון או גב תפוס הם הדרך לעצור את ‘זריקת הפסולת’ וגם ‘לנקות את הלכלוך המצטבר’.

הרגלי התנועה העמוקים – הגורם #1 לכאבי הגב שלנו

רובינו מתנהלים בעולם בחוסר הקשבה לגוף שלנו. לרוב מתוך חוסר הבנה. לעיתים כדרך חיים (“גב תחתון כואב? אז מה? ממשיכים!”)

כשאנחנו סובלים מכאבי מותניים וגב תחתון אנחנו מרגישים במקרים רבים כאילו הגוף בגד בנו. בעוד שהאמת היא שאנחנו הם אלו שבגדנו בו. הזנחנו אותו, עשינו מעט מדי פעילות גופנית יצירתית ורכה (בדומה לריקוד רך אבל בשכיבה). עשינו גם מעט מדי תרגילים לכאבי גב תחתון שמשחררים את הגב העליון בעיקר ישבנו וקמנו והלכנו. ו.. זהו.

גישה זו גורמת לנו להתנהל עם הגוף באופן שגורם לו לצבור את המתח בלי יכולת לשחרר אותו. עם השנים הגוף מגיב לזה בכיווץ יתר של שרירים ובהדרגה עם השנים, הופך ליותר ויותר נוקשה. מכווץ. אפילו מאובן. אז מגיעה השאלה הכה חשובה הזו של איך משחררי גב תחתון תפוס. או מכווץ יתר על המידה. רוצים דוגמה לגוף מכווץ יתר על המידה? נסו לעסות לעצמכם את אותו השריר בין הצוואר והכתף (שריר הטרפז) כדי לחוש מהי מידת כיווץ השרירים הקבועה בגופינו. גם שריר זה מכווץ על בסיס קבוע. יתר על המידה ושלא לצורך. באופן שגורם לעומס, שחיקה וכאב.

תופעה שכיחה זו של כיווץ יתר של שרירים בכל הגוף בכלל ושל שרירים תפוסים בגב התחתון בפרט, מייצרת עומסים בלתי נתפסים על כל הגוף ובמיוחד על המפרקים נושאי המשקל ובראש ובראשונה על הגב שלנו. ההתנהלות שלנו בעולם עם גוף מכווץ ומאובן היא הרגל התנועה העמוק הראשון והעיקרי שיש להשתחרר ממנו.

איך משחררים שרירים תפוסים בגב התחתון ובגוף כולו?

מתח מיותר בשרירי הפנים, בין הגבות, שהופך עם השנים לקבוע
מתח מיותר בין הגבות

כשכל הגוף מכווץ הדבר הופך להיות הרגל קבוע. חלק ממי שאנחנו. רוצים דוגמאות?
כמו אדם שמקרב את גבות עיניו זו לזו, תחילה ברגעי מתח ובהמשך כל הזמן, גם בלי שום סיבה (מה שיוצר קמט בין הגבות שהולך ומעמיק עם השנים).
כמו אדם שמחזיק את כתפיו כשהן גבוהות מדי. קרובות לאזניים. או לפנים, כשהן קרובות זו לזו מכיוון החזה (מה שיוצר גב עגול).
אנשים רבים מדי, כמעט כולם, מחזיקים בלי לדעת את האיזור של הגב העליון. פשוט מכווצים את השרירים שבין הצלעות (שרירים אלו כשהם מכווצים באופן תמידי, הם מקשים על הנשימה).
כשהשרירים בגב העליון עובדים יותר מדי, הוא משתתף מעט מדי במשימות התנועתיות של הגוף (לא רק בנשימה. בכל משימה ותנועה). הוא הופך למעשה להיות סוג של פרזיט.

או אז נופל עומס רב מדי על הגב התחתון ועל הצוואר, שהופכים להיות במובן התנועתי סוג של פראיירים. עושים יותר מדי. העומס הנוצר עליהם גורם באופן בלתי נמנע לאורך הזמן לשחיקת יתר ולכאב. תרגילים לכאבי גב תחתון או גב תפוס ובמיוחד תרגילים לכאבי גב עליון בשיטת סופטנס מיועדים בראש ובראשונה לשחרור הגב העליון. משם ההשפעה על שחרור הגב התחתון ו/או הצוואר היא כבר בלתי נמנעת.

טיפול בגב תחתון – תרגילים לכאבי גב

כשכואב לנו אנחנו רגילים להתעלם מהכאב כמה שרק אפשר. רק כשאין ברירה וכבר הגב התחתון תפוס חזק, אנחנו נאלצים ולחפש הקלה על כאבי גב תחתון. תחילה בעזרת תרופות או אבחנה של רופא, בהמשך בטיפול של פיזיותרפיסט או מטפל אחרים. כאן לעיתים נכנסים גם תרגילים לכאבי גב. לא תמיד.

כשכל זה לא עוזר, בסופו של דבר במקרים רבים מסבירים לנו שרק ניתוח גב יפתור את הבעיה. חלקנו בוחרים באפשרות זו. לכאורה מתוך חוסר ברירה.

בלי כאב אין רווח האמנם? ואולי ההיפך הוא הנכון?

גדלנו על המשפט No Pain No Gain אם אין כאב אין רווח. האמת ברוב המקרים היא הפוכה. כשכבר יש כאב, אין רווח. יש נזק. ולהתעלם ממנו רק מחמיר את המצב.

כשמופיע כאב רוב האנשים ימשיכו לעשות את אותן הפעולות היומיומיות כרגיל. כל עוד הם יכולים, עד שבהדרגה הכאב יחמיר. אנשים הסובלים מכאבי גב חזקים מאד, מתקשים למצוא מזור לכאבים שלהם בתרגילים לכאבי גב וגם בטיפולים.

מי בגד במי? התובנה שתשחרר אותך מהכאב שלך

אנחנו מתנהלים עם גופינו באופן שגורם לו לבגוד בנו. או לקרוס תחת העומס שאנחנו מפילים עליו. כמו החצר המלוכלכת, מגיע רגע בו הגוף שלנו קורס תחת העומס. תחת הפסולת, שהיא הרגלי התנועה העמוקים שאנחנו מייצרים, ואז הגוף פשוט לא יכול יותר. ואז, אחרי שניסינו כבר הכל, אנחנו מחפשים מזור אצל מי שיציל אותנו מ.. עצמנו. ומהרגלי התנועה העמוקים הלקויים שאימצנו לעצמנו במודע או שלא.

מבחן הכלה – הדרך הרכה והסבלנית לטיפול בכאבי גב

הסבלנות הדרושה לשחרור פלונטר כמשל לזו הדרושה לשחרור השרירים המכווצים בגופנו

הפתרון לכאבי גב תחתון או גב תפוס במקרים רבים עובר דווקא בתרגילים לכאבי גב תחתון . תרגילים אלו מתרחקים מכאב וממאמץ. המקדשים את הרכות.

תרגול רך נטול מאמץ וכאב הוא זה שעושה את השינוי (אם כבר קיין כאב התרגול נעשה ללא הגברתו).

הרכות היא זו שמשחררת את הנוקשות. הרכות היא זו שמשחררת את הגוף מאותם הרגלי התנועה העמוקים שגרמו לכל הכאבים.

לפני כ 100 שנים ואולי יותר, אישה שרצתה להתחתן נדרשה לעבור את ‘מבחן הכלה’. היא נדרשה לשבת מול כל נשות המשפחה הצופות בה ולפרום פקעת של חוט סבוך במיוחד. קשר אחר קשר.

אם לא היתה לאותה האישה סבלנות לעבור את התהליך הזה שארך שעות ויותר, היא לא יכלה לקבל את אישור המיוחל להתחתן.

במובנים רבים כדי טיפול בכאבי גב תחתון פורם פלונטר אחר פלונטר. ממש כמו במבחן הכלה. ומי שמצוייד בסלים של סבלנות, חמלה ורכות – הוא המנצח.

תרגול בשיטת סופטנס לטיפול בכאבי גב תחתון מלמד חמלה לצד הבנת הגורמים לכאב במישור המעשי. כאב הוא לא חולשה או בגידה. כאב הוא ביטוי לשחיקה. כשאיזורים מסויימים בגוף פועלים יותר ממה שהם אמורים נוצרת שחיקה (ודלקת בגב התחתון) תחילה.

בהמשך אם התהליך ממשיך נוצר גם כאב ואף נזק של ממש (בלט דיסק, פריצת דיסק, שינויים ניווניים ועוד). אותם הרגלי התנועה המייצרים את כאבי הרגליים והגב התחתון והקשורים בגדול להיעדר תנועתיות יצירתית, רכה ומבריאה.

כאבי גב תחתון פתרון

נזקים בגוף, למשל בלט דיסק או פריצת דיסק, נוצרים מתוך התנהלות חסרת הקשבה לגוף. התנהלות שכזו יוצרת תחילה עומס ושחיקה ובהמשך כאב וגם נזק של ממש. בעיות גב תחתון וצוואר מתחילות מהתנהלות המעמיסה על הגוף. משם הכאבים נודדים לכל הגוף. הגוף מגיב תחילה במגננה והופך בהדרגה ליותר ויותר נוקשה. עם הזמן הנוקשות מתפתחת ואף מחמירה.

אני מזמינה אתכם להכיר את התרגילים לכאבי גב תחתון הבסיסיים ביותר של שיטת סופטנס. התרגילים מיועדים לטיפול בכאב גב תחתון בישיבה ובשכיבה. אם תאהבו אני מזמינה אתכם לתאם לעצמכם שיחת ייעוץ אישית כדי לבחון יחד אם שיטת סופטנס מתאימה גם לכם (אצל 97% מהאנשים איתם אני משוחחת יש הקלה בכאב כבר בשיחה עצמה) או לבחור לעצמכם את אחת התכניות שלנו.

הכירו כמה מהמוצרים המבוקשים ביותר שלנו:

“תיק עזרה ראשונה”: סל כלים קטן ואיכותי של תרגולים על מזרן (גם במיטה). זאת לטובת שחרור של הגב העליון, לטובת שחרור מכאב בגב התחתון ובצוואר (ומשם ברגליים ובידיים)

“מועדון הבננות”: טיפים ותרגילים קצרים בישיבה, בעמידה ובהליכה, לשחרור ולמניעת כאב. זאת בעזרת סל של ‘תנועות אקמול’ שמפחיתות ואף מעלימות את הכאב תוך דקות. תנועות אלו מפחיתות ואף מעלימות כאב לפרקי זמן קצרים של דקות עד שעות. ניתן לעשותם שוב ושוב כמה פעמים ביום, בבחינת כל המרבה הרי זה משובח.

התכנית “לעוף עם הגוף”: לאלו שניסו כבר הכל, לצד אלו הרוצים לתחזק את גופם בחוג תנועה, ברכות נטולת מאמץ וכאב. סל שנתי של שיעורים בשכיבה, המייצרים שינויים ארוכי טווח לשחרור מכאב וממגבלות תנועה בכל הגוף. בליווי צמוד של פיזיותרפיסטית.

כתיבת תגובה